|
|
Allaolevat sivut tarjoavat lisätietoa sivuston perusdokumentteihin Sinulle, joka tutkit mormonikirkkoa, Mitä lähetyssaarnaajat eivät kerro sinulle ja Elämäsi mormonina.
Luethan selityksen "Miksi nämä sivut?" viimeistään nyt!
Huom.! Jotkut tällä listalla mainituista linkeistä ja viitteistä sisältävät arvokkaan mormonismia käsittelevän aineksen lisäksi kristittyä käännytystä. Niiden mukanaolo ei merkitse sitä, että kannattaisin kristinuskoa tai Raamatun näkökantoja: en kannata mitään uskontoa tai uskonnollista liikettä. Lihavalla merkityt sivut ovat suomeksi.
"Ensimmäinen näky" ja olematon herätysliike v. 1820 |
Joseph Smith ja aarteenmetsästys |
Mormonin kirjan kanssa ristiriidassa olevat ja muuttuvat mormoniopit ja tekstit.
|
Moniavioisuus ("Selestinen avioliitto") |
"Yhtä hyvin voi kieltää 'mormonismin' ja kääntyä siitä pois, kuin vastustaa monivaimoisuutta. Yhtykööt vaikka tämän kirkon presidenttikunta ja kaksitoista apostolia ja kaikki muut auktoriteetit ja sanokoot yhteen ääneen, että he vastustavat tuota oppia, niin silloin he kaikki tyynni ovat kirotut." Apostoli Heber C. Kimball 12.10.1856 Journal of Discourses, osa 5, ss. 204-5
"Ainoat miehet, joista tulee Jumalia, Jumalan Poikia, ovat ne, jotka osallistuvat moniavioisuuteen. Muut saavat osakseen kirkkautta ja ehkä heidän sallitaan jopa tulla Isän ja Pojan luo; mutta he eivät voi hallita kuninkaina kirkkaudessa, sillä heille tarjottiin siunauksia, ja he kieltäytyivät ottamasta niitä vastaan." Presidentti, profeetta Brigham Young, 19.8.1866 Journal of Discourses, osa 11, ss. 268-9.
"Kainin kirous": Muuttuva oppi ihonväristä |
Oppi verisovituksesta ja daniitit "Kostonenkelit" |
Raamatun "Innoitettu tarkistus" |
Joseph Smithin näyt ja ennustukset |
Jeremia 17:5-6 Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin je tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta. Hän jää alastomaksi arolle eikä näe mitään onnea tulevan; hän asuu poudan polttamissa paikoissa erämaassa, asumattomassa suolamaassa.
- Nauvoo Expositor-lehden teksti pdf-tiedosto [n. 125Kb]. Smith hävitti tämän lehden ensimmäisen ja ainoan numeron ja sen lisäksi vielä painonkin, mikä osaltaan lopulta johti hänen pidättämiseensä ja kuolemaansa. Teksti sisältää kaikki ne totuudenmukaiset syytökset, jotka Smith halusi vaientaa.
- Nauvoo Expositor-lehden hävitys 1844
- Kuin karitsa teuraaksi? Suuri osa mormoneista haluaa uskoa ja uskookin, että Joseph Smith tuli murhatuksi vastaan kamppailematta, uskonsa marttyyrina. Totuus on kuitenkin, että hän kuoli laukaustenvaihdossa.
- Kaksi minuuttia vankilassa Kertomuksen kirjoittaja Willard Richards oli yhdessä Joseph ja Hyrum Smithin ja John Taylorin kanssa vankilassa 27.6.1844, jolloin kiihtynyt väkijoukko ryntäsi vankilaan ja lynkkasi Smithit sekä haavoitti Tayloria.
Mormonit väärentävät historiaansa |
"Viisauden sana" Kahvin ym. kielto, ruokavalio, terveys |
Kymmenykset, kirkon rikkaus |
Kuuliaisuus: "Seuraa johtajia" |
Kuuliaisuus johtajistolle on perusvaatimus kaikille, jotka palvelevat Herran armeijassa. Kirkon presidentti Gordon B. Hinckley, Yleiskonferenssi huhtik. 1990.
- Kun johtajamme puhuvat, on ajattelu saatettu loppuun
- Itsenäisen ajattelun lannistaminen mormonismissa
- Kirkon johtajia ei pidä arvostella
- Tyypillinen "oppiaihe" naisten oppikirjasta kohottavine kertomuksineen
- Kuka luottaa "lihan käsivarteen"?
- Temppelisuosituspuhuttelussa johtaja tutkistelee, millainen suhteesi kirkon johtajiin on.
- Pikkutarkkaa kontrollia
- Mormonijohtajien keskinäinen sukulaisuus
- Mitä kyselijälle saattaa tapahtua
- MAP-kirkon johtajien etiikka
- Onko Jumalan kirkkaus äly vai ei?
- Under the Prophet in Utah Frank J. Cannon, apostoli George Q. Cannonin poika ja Utahin osavaltion senaattori. Ote:
Protestoinnin hinta
Mormonihierarkian jäsenet kerskailevat jatkuvasti, miten "kaikkein vapain kansa auringon alla kannattaa vapaasti" heitä vallassa ja sen väärinkäytössä. Hämmästyttävän itsepetoksen vallassa mormonit olettavat, että heitä hallitaan "yksimielisesti"; eikä mikään suututa heitä enemmän kuin jonkinlainen epäilyksen ilmaus, etteivät he olekaan maailman vapain yhteisö. He elävät itsevaltiuden alaisuudessa. Heillä ei ole sen enempää tuomiovaltaa kuin kuolleella ruumiilla. Kuitenkin auktoriteetin levitys on niin nokkelaa, että melkeinpä joka mies näyttää olevan mukana sen toiminnassa johtaen jotakuta alaista, ja tuntee itsensä jossakin määrin mestariksi huomaamatta, että hänkin on orja. ... Mikään käytäntö ei milloinkaan nouse rivijäsenistöstä. Kaikki ohjaus, kaikki käskyt, tulevat huipulla istuvalta mieheltä. Se ei ole yksimielistä hallintoa se on yksimielisyyden hallintaa yleismaailmallista, ehdotonta ja kyselemätöntä kuuliaisuutta iankaikkisen tuomion rangaistuksen uhan ja varman maallisen rangaistuksen alla.
- Ezra T. Bensonin puhe (hän oli jokin aika sitten kirkon profeetta ja presidentti), jossa hän neuvoo jäseniä tottelemaan profeettaa epäröimättä ja vertaamatta hänen ohjeitaan pyhiin kirjoituksiin.
- Taannoisesta intellektuellien ja historioitsijoiden ryhmäerotuksesta. He asettivat kirkon auktoriteetin kyseenalaiseksi.
- Syyskuun 1993 kuusi erotettua. Lyhyt selostus siitä, mistä tässä oli kysymys.
- Eräs erotetuista, Janice Allred, kertoo tässä artikkelissa oman näkemyksensä
- Apostoli Bruce R. McConkie puhuu m.m. evoluutioteorian kerettiläisyydestä.
- Apostoli Boyd K. Packer selittää, että asioilla on kirjoittamaton järjestys
- Brigham Youngin yliopisto ja akateeminen vapaus
- Pitkä selostus tapahtumista BYU:ssa
Naisten asema kirkossa. Perheenjäsenten roolit sukupuolen mukaan. |
- Kirkko esittää näkemyksensä naisen roolista väärässä valossa
- Mormoninaiset eivät ole tyytyväisiä toisen luokan kansalaisen asemaan, artikkeli the Salt Lake Tribunessa 15.10.2000
- Kuvittele että olet mies. Liittyisitkö kirkkoon, jos roolit olisivatkin vaihtuneet?
- Voivatko naiset parantaa sairaita? Profeetta Joseph Smith puhuu
- Mormoninaisten perspektiivi: Kamppailu valtuuden takaisinsaamiseksi
- Miksi naiset saivat Utahissa niin varhain äänioikeuden
- Erään naisen näkökulma Jessica Longaker
- Kirkon johdon 1995 antama julistus "Perhe julistus maailmalle". Tämän julistuksen kriittinen tarkastelu avaa oikean Pandoran lippaan — tai matopurkin, niin kuin amerikkalainen sanonta kuuluu.
- The Celestial University Luulin ensin, että tämä on jonkinlainen huono vitsi, mutta ei sivu kuuluu ottaa vakavissaan. Naisille tarjotaan mössöä yliopistokoulutuksen sijaan. off-site
- Robert H. Burgoyne, M.D. Rodney W. Burgoyne, M.D., Ph.D. "Belief Systems and Unhappiness: the Mormon Woman Example", Dialogue: A Journal of Mormon Thought, Vol. 11, No.3, Autumn 1978 Kahden psykiatrin kokemuksia, pdf-tiedosto
MAP-kirkon asenne homoseksuaalisuutta ja seksiä kohtaan yleensä |
- Avioituminen, ehkäisy ja lasten hankinta mormonien monilapsisuus
-
Oraaliseksi on ollut laitonta esim. Utahissa jopa keskenään naimisissa olevien aikuisten kesken, v:sta 2001 vain muiden välillä.
- Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö mormonikirkossa. Tyypillinen tapaus on ilmi tullut pedofilia, jossa uhri ja/tai joku perheenjäsen menivät kertomaan asiasta kirkon johdolle, joka ei välittänyt selvittää asiaa, saati että olisi ilmoittanut rikollisen poliisille. Kirkon maine julkisuudessa on tärkeämpi.
- Puhe nuorten miesten itsetyydytyksen 'paheesta', ja kuinka se voidaan estää. Itsetyydytys on mormonien mukaan syntiä, vaikka se itse asiassa on täysin normaali toimitus, joka liittyy ihmisen luonnolliseen sukupuoliviettiin. Tällä asialla syyllistetään turhan monia ihmisiä.
- "Rikos luontoa vastaan" luku kirkon entisen apostolin ja profeetan kirjasta Anteeksiantamuksen ihme. Kirja on mormonipiireissä klassikko.
- Tri Jeffery R. Jensenin kirjoittama kriittinen artikkeli siitä vahingosta, jota kirkko tuottaa asenteellaan homoseksuaalisuutta kohtaan
- Tri Jensenin artikkeli, joka kritisoi kirkon sosiaalihuollon osastoa
- Affirmation: Gay and Lesbian Mormons (myös suomeksi) off-site sivu homo- ja lesbomormoneille
- Esimerkki siitä, mitä kirkko kaikkein eniten pelkää: huonoa mainetta julkisissa tiedotusvälineissä Owen Edwardsin tapaus
Om mormonkyrkan på svenska |
"Tässä suhteessa me eroamme kristillisestä maailmasta, sillä meidän uskontomme ei törmää yhteen tai ole ristiriidassa minkään tieteellisten tosiasioiden kanssa." Brigham Young, Journal of Discourses, osa 14, s. 116
|
|