[365]
Kokous [Nauvoossa] temppelin itäpuolella olevassa
lehdossa 16. kesäkuuta 1844
* * *
Presidentti Smith luki ilmestyskirjan kolmannen
luvun ja otti tekstikseen ensimmäisen luvun kuudennen jakeen.
"Ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi
Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti.
Amen."
Tämä on aivan oikein käännetty. Te tiedätte, että
viime aikoina [366] jotkut pahansuovat ja turmeltuneet miehet ovat
nousseet ja luopuneet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen
Kirkosta, ja he julistavat, että profeetta uskoo Jumalia olevan
monta, ja katsokaa ja nähkää, me olemme havainneet sangen suuren
salaisuuden, he huutavat: "Profeetta sanoo, että on olemassa monia
Jumalia, ja se todistaa, että hän on langennut."
Tarkoitukseni on ollut jo pitkän aikaa ottaa esiin
tämä aiheja tehdä se selväksi ihmisille ja osoittaa, mikä minun
uskoni on tästä kiintoisasta aiheesta. Olen mietiskellyt Jeesuksen
sanoja (Luuk. 17:26) "Ja niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myös
Ihmisen Pojan päivinä." Ja vaikka sataakin, minä saarnaan tätä oppia,
sillä totuutta on saarnattava.
Monet Jumalat
Minä saarnaan monista Jumalista. Olen valinnut tämän
tekstin tätä nimenomaista tarkoitusta varten. Haluan julistaa, että
aina ja kaikissa seurakunnissa, missä olen saarnannut aiheesta Jumala,
olen sanonut Jumalia olevan monta. Vanhimmat ovat saarnanneet sitä
viidentoista vuoden ajan.
Olen aina julistanut, että Jumala on erillinen persoona,
että Jeesus Kristus on erillinen ja eri persoona kuin Isä Jumala
ja että Pyhä Henki on erillinen persoona, henkipersoona; ja nämä
kolme ovat kolme eri persoonaa ja kolme Jumalaa. Jos tämä on Uuden
Testamentin mukaista, niin katsokaa ja nähkää! Meillä on joka tapauksessa
kolme Jumalaa, heitä on monta, vai kuka voi sen kieltää?
Tekstimme sanoo: "Ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi,
papeiksi Jumalalleen ja Isälleen." Apostolit olivat havainneet,
että ylhäällä oli Jumalia, sillä Johannes sanoo, että Jumala oli
Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä. Tarkoitukseni oli saarnata pyhistä
kirjoituksista ja saarnata niiden sisältämää oppia, että ylhäällä
on olemassa Jumala, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä. Rohkenen
julistaa opettaneeni julkisesti kaikkia vahvoja oppeja ja että opetan
aina julkisesti vahvempia oppeja kuin yksityisesti.
Johannes oli yksi ihmisistä, ja apostolit julistavat,
että heistä tehtiin kuninkaita ja pappeja Jumalalle, Herramme Jeesuksen
Kristuksen Isälle. Juuri näin ilmestyskirjassa sanotaan. Niinpä
oppi monista Jumalista on yhtä merkittävä Raamatussa kuin mikä tahansa
muu oppi. Se esiintyy kaikkialla Raamatussa. Siinä ei ole mitään
vastaanväittämistä. Ei kenenkään vaeltajan, hullunkaan, ole tarpeen
eksyä tässä.
[367]
Paavali sanoo, että Jumalia on monia ja Herroja
on monia. Haluan esittää sen selkeällä ja yksinkertaisella tavalla:
Meillä on kuitenkin ainoastaan yksi Jumala - siis meihin nähden
yksi Jumala – ja Hän on kaikessa ja kaiken kautta. Mutta jos Joseph
Smith sanoo, että Jumalia on monia ja Herroja on monia, niin he
huutavat: "Hävitettäköön hänet! Ristiinnaulitkaa hänet! Ristiinnaulitkaa
hänet!"
Ihmiset todella väittävät, että heillä on pyhät
kirjoitukset. Tutkikaa kirjoituksia, sillä ne todistavat asioista,
jotka nämä luopiot juhlallisesti julistaisivat jumalanpilkaksi.
Paavali, mikäli Joseph Smith on jumalanpilkkaaja, niin olet sinäkin.
Minä sanon, että Jumalia on monia ja Herroja on monia, mutta meille
on ainoastaan yksi, ja meidän on oltava alamaisia tälle yhdelle,
eikä kukaan ihminen voi rajoittaa iankaikkisen ajan rajoja tahi
sen iankaikkista olemassaoloa. Onko hän nähnyt iankaikkiseen maailmaan
ja onko hänet valtuutettu sanomaan, että on olemassa ainoastaan
yksi Jumala? Hän tekee itsestään narrin, jos hän ajattelee tai sanoo
siten, ja siihen päättyy hänen uransa tai edistymisensä tiedossa.
Hän ei voi saada kaikkea tietoa, koska hän on lukinnut tiedon portin.
Pyhien kirjoitusten tulkintaa
Jotkut sanovat, etten tulkitse pyhiä kirjoituksia
samalla tavoin kuin he tekevät. He sanovat kirjoitusten tarkoittavan
pakanallisia jumalia. Paavali sanoo, että Jumalia on monia ja Herroja
on monia, ja huolimatta kaikkien ihmisten päähänpistoista se merkitsee
Jumalien monilukuisuutta. En aio antaa heille tietoa taivaan Jumalasta
ilman ilmoitusta. Te tiedätte ja minä todistan, ettei Paavali viitannut
pakanajumaliin. Minulla on tieto siitä Jumalalta; yrittäkää kumota
se jos voitte. Minulla on Pyhän Hengen vahvistus sekä todistus siitä,
ettei Paavali lainkaan viitannut pakanajumaliin tässä tekstissä.
Osoitan teille heprealaisesta Raamatusta, että olen oikeassa, ja
heti ensimmäinen sana osoittaa Jumalten monilukuisuuden. Haluan
luopioiden ja oppineiden tulevan tänne ja todistavan päinvastaista,
mikäli pystyvät. Oppimattoman pojan on opetettava teille vähän hepreaa.
Berosheit baaraa Eloheim ait aushamayeen vehau auraits kuuluu
kuningas Jaakon käännöksen kääntäjien mukaan: "Alussa Jumala loi
taivaan ja maan". Haluan eritellä sanaa Berosheit. Be
ei alun periä kuulunut sanaan silloin, kun Hengen vaikutuksen alaisena
kirjoittanut mies sen kirjoitti, vaan sen on sittemmin lisännyt
joku, joka ei ole saanut Hengen innoitusta. Rosh merkitsee
päätä; eit on kieliopillinen pääte. Baaraa merkitsee aikaansaamista.
Eloah tarkoit- [368] taa Jumalaa, ja eim on monikon
pääte, joten näistä muodostuu sana Elohim, Jumalat. Tästä
syystä alkuperäinen teksti kuului: Alussa Pääjumala sai aikaan
jumalat eli kuten toiset ovat sen kääntäneet: "Pääjumala kutsui
jumalat koolle." Minä, kuten muutkin mielettömät, haluan osoittaa
vähän oppineisuutta.
* * *
Pääjumala järjesti taivaat ja maan. Haastan koko
maailman kumoamaan sanani. Alussa pääjumalat järjestivät taivaan
ja maan. Nyt oppineet papit ja ihmiset raivoavat ja pakanat turhia
kuvittelevat. Jos jatkamme heprealaisen tekstin tutkimista, siinä
sanotaan: "Jumalten pää sanoi: Tehkäämme ihminen omaksi kuvaksemme."
Kysyin kerran eräältä oppineelta juutalaiselta: "Jos kerran heprean
kieli vaatii, että tulkitsemme kaikki heim-päätteiset sanat
monikoksi, niin miksei ensimmäistä Eloheimiä lueta monikoksi?"
Hän vastasi: "Se on sääntö, josta on harvoja poikkeuksia, mutta
tässä tapauksessa se turmelisi Raamatun." Hän tunnusti minun olevan
oikeassa. Olen tässä tutkistellut näitä seikkoja aivan sellaisina
kuin minä niihin uskon. Kuulkaa ja arvostelkaa itse, ja jos poistutte
tyytyväisinä, niin hyvä on.
Heti alussa Raamattu osoittaa kumoamattomasti, että
Jumalia on monia. Käsittelen suurta aihetta. Sanan Eloheim
pitäisi koko ajan olla monikossa Jumalat. Pääjumalat määräsivät
meille yhden Jumalan; ja kun meillä on [tämä] näkemys asiasta, se
vapauttaa meidät näkemään Jumalten koko kauneuden, pyhyyden ja täydellisyyden.
Minä haluan vain yksinkertaisen, alastoman totuuden ja koko totuuden.
Monet ihmiset sanovat, että on yksi Jumala; Isä,
Poika ja Pyhä Henki ovat yksi ainoa Jumala. Minä sanon, että se
on kummallinen Jumala kolme yhdessä ja yksi kolmessa! Se
on merkillinen yhdiste. "Isä, en minä maailman edestä rukoile, vaan
niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut." "Pyhä Isä, varjele
heidät nimessäsi, ne, jotka sinä olet minulle antanut, että he olisivat
yhtä niinkuin mekin." Lahkolaisuuden mukaan kaikki ahdetaan yhteen
Jumalaan. Se muodostaisi maailman suurimman jumalan. Hän olisi äärettömän
suuri jumala hän olisi jättiläinen tai hirviö. Haluan itse
lukea teille tekstin: "Minä olen yhtä mieltä Isän kanssa ja Isä
on yhtä mieltä minun kanssani ja me olemme yksimieliset." Kreikan
kielestä näemme, että sen pitäisi olla yhtä mieltä. "Isä, minä rukoilen
niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut maailmasta eikä ainoastaan
näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta
[369] uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä mieltä, niinkuin
sinä, isä, olet minun kanssani ja minä sinun kanssasi, että hekin
olisivat yhtä mieltä kanssamme." Ja kaikki eläisivät ykseydessä
ja Jumalten kaikessa kirkkaudessa ja iankaikkisessa hehkussa; ja
silloin me näemme niin kuin meidät nähdään ja me olemme niin kuin
meidän Jumalamme ja Hän niin kuin Hänen Isänsä. Haluan puhua hieman
tästä aiheesta. Opin siitä kääntäessäni kodissani tällä hetkellä
olevaa papyrusta.
Aabrahamin päättelyä
Sain Aabrahamia koskevan todistuksen, ja hän teki
päätelmiä taivaan Jumalasta. "Tehdäksemme tämän", hän sanoi, "olettakaamme,
että meillä on kaksi tekijää: se edellyttää, että saattaa olla olemassa
vielä toinenkin tekijä kaksi miestä maan päällä, toinen viisaampi
kuin toinen, saattaisi johdonmukaisesti osoittaa, että saattaa olla
olemassa joku, joka on viisaampaa viisaampi. Älyt ovat toinen toisensa
yläpuolella, niin ettei niillä ole mitään loppua."
Jos Aabraham päätteli täten Jos Jeesus Kristus
oli Jumalan Poika, ja Johannes havaitsi, että Jeesuksen Kristuksen
Isällä, Jumalalla, oli Isä, niin voidaan otaksua, että Hänelläkin
oli Isä. Missä on milloinkaan ollut poika ilman isää? Ja missä on
milloinkaan ollut isä, joka ei ensin ole ollut poika? Onko ikinä
puu tahi mikään muu alkanut olemassaolonsa ilman kantaisää? Kaikki
saa syntynsä tällä tavoin. Paavali sanoo, että se, mikä on maallista,
on sen kaltaista, mikä on taivaallista. Siispä jos Jeesuksella oli
Isä, niin emmekö voi uskoa, että myös Hänellä oli Isä? Hyljeksin
sitä ajatusta, että tällaista oppia pitäisi pelätä kuollakseen,
sillä Raamattu on täynnä tätä oppia.
Haluan teidän kiinnittävän erityistä huomiota siihen,
mitä sanon. Jeesus sanoi, että Isä toimi aivan samalla tavoin kuin
Hänen Isänsä oli tehnyt ennen Häntä. Niin kuin Isä oli tehnyt aikaisemmin?
Hän antoi henkensä ja otti sen jälleen, niin kuin Hänen Isänsä oli
tehnyt aikaisemmin. Hän teki sen, mitä Hänet oli lähetetty tekemään,
antamaan henkensä ja ottamaan sen jälleen; ja sen jälkeen Hänelle
annettiin avaimet. Tiedän tämän olevan järkeenkäypää.
Kirkkoa puhdistetaan
Minulla on syytä arvella, että kirkkoa puhdistetaan.
Näin saatanan lankeavan taivaasta, ja tapa, jolla se tapahtui, oli
kauhistava. Kaikki [370] nämä ovat ihmeitä meidän silmissämme näinä
viimeisinä päivinä. Niin kauan kuin ihmiset ovat Jumalan lain alaisia,
heillä ei ole mitään pelkoja he eivät joudu peljästymään.
Haluan pysytellä tekstissäni osoittaakseni, että
kun ihmiset alkavat puhua näitä toimituksia vastaan, he eivät vahingoita
minua, vaan he vahingoittavat itseään. Pysykää laissa ja totuudessa,
sillä nämä periaatteet on tuotu esiin kaikkialla pyhissä kirjoituksissa.
Heikkotahtoiset ihmiset sivuuttavat mitä merkityksellisimpiä kohtia
omistamatta niille ajatustakaan, mutta minä haluan nähdä totuuden
sen kaikilta puolin ja painaa sen rintaani vasten. Uskon kaiken
sen, mitä Jumala on aikojen kuluessa ilmoittanut, enkä ole koskaan
kuullut kenenkään joutuneen tuomituksi sen tähden, että hän olisi
uskonut liian paljon; epäuskon tähden ihmiset kyllä tuomitaan.
Jeesusta Kristusta syytettiin siitä, että Hän sanoi
olevansa Jumalan Poika ja teki itsensä Jumalan vertaiseksi. Minusta
sanotaan kuten muinaisista apostoleista, että minut on nujerrettava.
Mitä Jeesus sanoi? "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä
sanoin: te olette jumalia'? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille
Jumalan sana tuli ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin
niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt
maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden, että minä sanoin:
'Minä olen Jumalan Poika'?" Hänen kauttaan he joivat hengellisestä
kalliosta. Tietenkin Hän otti kunnian itselleen. Jos niitä sanottiin
jumaliksi, joille Jumalan sana tuli, niin miksi sitä pidetään jumalanpilkkana,
jos minä sanoisin olevani Jumalan Poika?
Iankaikkiset kirkkaudet
Menkää ja lukekaa Liittojen Kirjassa oleva näky.
Siinä kuvataan selvästi kirkkautta toisensa perään auringon
kirkkautta, kuun kirkkautta, joka on erilainen, ja tähtien kirkkautta;
ja kuten toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa, niin myös telestisen
maailman asukkaat eroavat kirkkaudessa, ja jokainen, joka hallitsee
selestisessä kirkkaudessa, on oman herrautensa Jumala. Hyväksyessään
Opin ja Liittojen Kirjan todistuksen luopiot tuomitsevat itsensä.
Mitä sinä sanot, Paavali? Ihmiset syyttivät Paavalia, ja kaikki
lähtivät ja jättivät hänet. Paavalilla oli seitsemän seurakuntaa,
ja hänet ajettiin pois niiden keskuudesta. He eivät kuitenkaan voi
tehdä samoin minulle. Riemuitsen siitä. Todistukseni on hyvä.
Paavali sanoo: "Toinen on auringon kirkkaus ja toinen
kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa
toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus." Ne,
jotka [371] saavat kirkkauden ylösnousemuksen kuolleista, korotetaan
korkealle yli valtaistuinten, herrauksien, hallitusten, valtojen
ja enkeleiden, ja heidän nimenomaan julistetaan olevan Jumalan perillisiä
ja Jeesuksen Kristuksen kanssaperillisiä, ja heillä kaikilla on
iankaikkinen valta.
Nämä kirjoitukset muodostavat hyvin outojen oppien
sekoituksen kristilliselle maailmalle, jota sokeat sokeasti taluttavat.
Haluan viitata toiseen pyhien kirjoitusten kohtaan. "Kuule", sanoi
Jumala, kun Hän ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa. (Mooses
oli kieleltään kangertelevaa laatua oleva poika, kuten minäkin.)
Jumala sanoi: "Sinä olet oleva Israelin lapsilla Jumalana." Jumala
sanoi: "Sinä olet oleva Aaronilla Jumalana ja hän on oleva sinulla
suuna." Uskon, että ne Jumalat, jotka Jumala ilmoittaa Jumaliksi,
ovat Jumalan poikia, ja kaikki voivat huutaa: "Abba, Isä!", Jumalan
poikia, joista korotuksen kautta tulee Jumalia jo ennen maailman
perustamista ja jotka ovat ainoita Jumalia, joita minä kunnioitan.
Johannes sanoi hänen olevan kuninkaan. "Ja Jeesukselta
Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten
esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa
ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät
kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia
ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen." Oi, Sinä Jumala, joka olet
kuningasten Kuningas ja herrain Herra, lahkolaismaailma teoillaan
julistaa: "Me emme voi uskoa Sinuun."
Vanhat katolisen kirkon perimätiedot ovat enemmän
arvoisia kuin kaikki, mitä olette sanoneet. Tässä on logiikan periaate,
jota useimmilla ihmisillä ei ole kylliksi ymmärrystä omaksua. Havainnollistan
asiaa vanhan omenapuun avulla. Yksi sen oksa putkahtaa esiin ja
sanoo: Minä olen todellinen puu ja sinä olet turmeltunut. Jos koko
puu on turmeltunut, niin eivätkö sen oksatkin ole turmeltuneita?
Jos katolinen uskonto on väärä uskonto, niin miten siitä voi syntyä
mitään tosi uskontoa? Jos katolinen kirkko on huono, niin kuinka
siitä voi syntyä mitään hyvää? Kaikki luopiot maailman alusta lähtien
ovat aina panetelleet vanhojen kirkkojen luonnetta.
Herra ei tunnusta pettureita
Todistan jälleen, niin totta kuin Herra elää, että
Jumala ei koskaan tunnusta ketään pettureita tai luopioita. Jokainen,
joka pettää katoliset, pettää teidätkin; ja jos hän pettää minut,
hän pettää teidätkin. Kaikki ne ovat valehtelijoita, jotka sanovat
kuuluvansa [372] tosi kirkkoon ilman Jeesuksen Kristuksen ilmoitusta
ja Melkisedekin pappeutta, joka on Jumalan Pojan järjestyksen mukainen.
On taivaallisten asioiden järjestyksen mukaista,
että Jumala lähettää aina uuden armotalouden maailmaan, kun ihmiset
ovat luopuneet totuudesta ja kadottaneet pappeuden. Mutta kun ihmiset
ryhtyvät rakentamaan toisten ihmisten perustukselle, he tekevät
sen omalla vastuullaan ilman valtuutta Jumalalta, ja kun virrat
tulvivat ja tuulet puhaltavat, niiden perustuksena havaitaan, olevan
hiekkaa ja niiden koko rakennelma menee tomuksi.
Rakensinko minä kenenkään toisen perustukselle?
Minulla on kaikki se totuus, joka kristillisellä maailmalla oli
hallussaan, ja kaupanpäällisiksi minulla on riippumaton ilmoitus,
ja Jumala on saattava minut voitokkaasti läpi. Jätän tämän aiheen.
Toivon, että voisin puhua kolme neljä tuntia, mutta se ei sateen
takia ole viisasta. Jatkaisin edelleen ja esittäisin teille todistuksen
toisensa jälkeen; koko Raamattu tukee yhdenmukaisesti tätä oppia,
yksi osa yhtä hyvin kuin toinenkin.
Documentary History of the Church,
osa 6, s. 473-479 (16. kesäkuuta 1844)
|