Seuraava teksti osoittaa selvästi, että mormonikirkon
viralliseen ohjelmaan kuuluu salata merkittäviä osia historiaansa,
jotta se pysyisi "uskoa kohottavana".
Tällä sivulla on lainauksia kahdesta artikkelista:
- Apostoli Boyd K. Packerin "Do not spread
disease germs!" (Älä levitä basilleja!) Brigham Young-yliopiston
tutkimuksia, kesä 1981 ss. 259, 262-271. Packerin
lainaukset tällä sivulla punaisella tekstillä.
- Kirkon silloisen historioitsijan D. Michael
Quinnin kommentit normaalilla tekstillä ovat julkaisusta "The
Seventh East Press", 18.11.1981.
"Olen alkanut uskoa, että monet kirkon
jäsenet, jotka kuluttavat hyvin paljon aikaa akateemiseen tutkimukseen,
ovat taipuvaisia alkamaan tuomita kirkkoa, sen oppia, järjestystä
ja johtoa, mennyttä ja nykyistä, oman ammattinsa periaatteiden mukaan
... Minusta asian pitäisi olla päinvastoin."
"Teidän tavoitteenanne pitäisi olla se, että
he näkevät Herran kosketuksen Kirkon joka hetkessä hamasta sen
alusta tähän päivään... ei ole olemassa mitään sellaista kuin
Kirkon tarkka tai objektiivinen historia, joka jättää Hengen huomioonottamatta...
Kirkon historia voi olla niin kiinnostavaa ja innoittavaa, että
se on voimakas työkalu uskon kohottamiseen. Ellei sitä kirjoiteta
tai opeteta asianmukaisesti, se saattaa olla uskon tuhoaja..."
"Jotkut asiat, jotka ovat totta, eivät ole kovin
hyödyllisiä."
Kääntäen huomion vanhin Packerin varoitukseen,
että aiemmin julkaistu materiaali ei aina ole sopivaa uudelleen
julkaistavaksi, Quinn kuvaili 'outoa tilannetta' jonka johtavat
auktoriteetit loivat kritisoidessaan henkilöitä, jotka julkaisivat
uudelleen materiaalia, jota varhemmat johtavat auktoriteetit pitivät
uskoa kohottavana ja 'soveltuvana lapsille ja äskettäin uskoon kääntyneille'.
"Kirjoittaja tai opettaja, joka tuntee
liioteltua lojaalisuutta teorialle, jonka mukaan kaikki on kerrottava,
laskee perustan omalle tuomiolleen..."
Quinn ilmaisi mielipiteensä näin: MAP-kirkon historioitsijoiden
'arvottoman, tympäisevän tai sensaatiomaisen' (kuten Packer asian
ilmaisee) välttäminen olisi rehellisyyden ja ammatillisen puhtauden
kannalta kyseenalaista, ja tekisi 'karhunpalveluksen kirkon asialle'
sekä asettaisi kirkon ja sen historioitsijat alttiiksi oikeutetulle
kritiikille.
"Joidenkin tosien asioiden opettaminen
ennenaikaisesti tai väärään aikaan voi saada aikaan murhetta ja
sydänsärkyä oppimiseen liittyvän aiotun ilon sijasta... Pyhät kirjoitukset
opettavat painokkaasti, että meidän on annettava maitoa ennen lihaa.
Herra teki hyvin selväksi sen, että joitakin asioita on opetettava
valikoiden ja joitakin asioita annetaan vain nille, jotka ovat kelvollisia."
Kun Quinn pani merkille, että vanhin Packer syytti
mormonihistorioitsijoita 'perusasioiden [huomioonottamatta jättämisestä]
ennen kuin he esittävät edistynyttä informaatiota', Quinn ilmaisi
mielipiteenään, että vanhin Packer todellisuudessa 'ei puhu historiallisen
totuuden vähittäisestä ilmituonnista, vaan sulkee pois koko mahdollisuuden.'
Hän väitti lisäksi, että vanhin Packerin lähestymistapa ei ole sama
kuin Paavalin kehotus antaa maitoa ennen lihaa, vaan itse asiassa
pysyvä maitodieetti. 'Pysyvä maitodieetti', huomauttaa Quinn, 'surkastuttaa
lapsen kasvun, ellei jopa tapa lasta.'
"Yrittäessään olla objektiivinen, puolueeton
ja tieteellinen, kirjoittaja tai opettaja saattaa tahattomasti antaa
mahdollisuuden sielunviholliselle..."
"Kirkossa me emme ole neutraaleja. Me olemme
yksipuolisia. Käynnissä on sota, ja me olemme siinä osapuolia.
Se on sota hyvän ja pahan välillä, ja me käymme sitä puolustaen
hyvää. Meidän velvollisuutemme on sen vuoksi antaa etusija kaikelle
mitä Jeesuksen Kristuksen evankeliumi edustaa ja suojella sitä,
ja me olemme tehneet liiton tästä..."
"Pyhissä kirjoituksissa ja kirkkomme kirjallisuudessa
on paljon sellaista, mikä saa meidät uskomaan olevamme sodassa
sielunvihollista vastaan. Meidän velvollisuutemme ei ole kirkkona
eikä jäseninä avittaa vihollista tässä taistelussa."
Quinn syytti myös Packeriä siitä, että tämä puhui sellaisen
kirkon historian puolesta, joka kieltää kaiken sellaisen mitä kirkon
vastustajat voisivat käyttää hyväkseen. 'Tällaisen normin käyttö olisi
saattanut johtaa suuren osan Vanhasta Testamentista, Johanneksen evankeliumin,
ja monien Paavalin kirjeiden poisjättöön Raamatusta.'
"Viimeinen varoitukseni koskee sitä ajatusta,
että niin kauan kuin jokin asia on aiemmin painettu, niin kauan
se on poimittavissa toisesta lähteestä, ei ole mitään mikä estäisi
sen käytön kirjoituksessa tai puheessa tai opetuksessa."
"Varmaan voitte nähdä virhepäätelmän siinä..."
"Ette tee hyvin kun levitätte sitä. Sen saattaa
lukea joku joka ei ole tarpeeksi kypsä 'edistyneelle historialle',
ja näin saattaa itävä todistus musertua."
"... Me uskomme teille tehtävän edustaa oppilaidenne
edessä Herraa ja Ensimmäistä presidenttikuntaa, emme kirkon panettelijoiden
näkökantoja."
Huomioiden vanhin Packerin huolen siitä, että tarkan
kirkon historian täytyy ottaa huomioon ne hengelliset voimat, jotka
toimivat sen takana, Quinn väitti, että Packer on luonut 'vihollisen
jota ei olekaan', koska hyvän historioitsijan, on hän sitten mormoni
tai ei, on mahdotonta kirjoittaa mormonismista käsittelemättä sen
johtajien profeetallisia vaateita...
Quinnin
mielestä profeettojen merkittävien lausumien rajoitusten ja erheiden
huomioonottamatta jättäminen olisi yhtä virheellistä kuin näkyjen,
ilmoitusten ja todistusten huomioonottamatta jättäminen.
Kun
pyhä historia osoittaa Jumalan johtajien olevan 'ymmärrettäviä inhimillisiä
olentoja, joihin ihmiset voivat samaistua ja silti kunnioittaa profeetan
manttelia,' vanhimmat Benson ja Packer Quinnin väitteen mukaan odottavat
historiaa, joka tekee MAP-kirkon johtajista 'virheettömiä ja hyväntahtoisen
enkelimäisiä.' Sellainen 'puolijumalan tapaisten kirkon johtajien'
historia lähentelee epäjumalanpalvontaa, sanoo Quinn.
Keskivertomormoni
lukee vain niitä historian osia, jotka hänen johtajansa on valinnut
ja todennut uskoa kohottaviksi.
Aiheeseen liittyvää:
Mitä on olla mormonihistorioitsija? D. Michael Quinnin
koko puhe (engl.)
|