Viisauden sanaa pidetään eräänä
tärkeimmistä ilmoituksista. Joka rikkoo sitä, on
heikko. Mikäli ei paranna tapojaan, ei voi päästä
temppeliin, jne.
Joseph
Fielding Smith, kirkon kymmenes presidentti, väittää,
että tapa juoda teetä voi estää ihmistä
pääsemästä Jumalan selestiseen valtakuntaan:
Pelastus ja kuppi teetä ... veljeni, jos
juotte kahvia tai teetä tai käytätte tupakkaa,
annatteko kupin teetä tai vähän tupakkaa seistä
tiellänne ja estää pääsynne Jumalan selestiseen
valtakuntaan, missä muutoin olisitte saaneet kirkkauden täyteyden?
...
Mikään maailmassa ei ole pientä kokonaisuudessaan.
Yksi kuppi teetä, sitten toinen kuppi teetä, ja vielä
yksi kuppi teetä, ja kun laskette ne kaikki yhteen, ne eivät
olekaan niin vähän. (Doctrines of Salvation,
osa 2, s. 16)
Mormoni John J. Stewart väittää,
että profeetta Joseph Smith noudatti Viisauden sanaa huolellisesti:
... kukaan ei voi olla korkeassa kirkon virassa,
tai edes vaarnan tai seurakunnan tasolla, tai ottaa osaa temppelityöhön,
jos on tunnettu teen, kahvin, alkoholin tai tupakan käyttäjä.
...
Profeetta itse noudatti Viisauden sanaa huolellisesti, ja vaati
muita kirkon korkeissa viroissa olevia miehiä huomioimaan
sen ... (Joseph Smith the Mormon Prophet, s. 90)
Vaikka useimmat kirkon jäsenet luulevat, että
kirkon perustaja "noudatti huolellisesti Viisauden sanaa",
tutkimus tuottaa aivan päinvastaisia tuloksia. Itse asiassa
Joseph Smith, mies, joka toi temppeliseremonian mormonikirkkoon,
ei voisi itse ottaa menoihin osaa alkoholinkäyttönsä
takia.
Sivulla
72 kirjassaan Sounding Brass, tri. Hugh Nibley kysyy, missä
ovat todisteet Joseph Smithin juomisesta. Vastaamme hänelle,
että niitä löytyy joka puolelta Joseph Smithin omasta
historiasta History of the Church. M.m. osassa 2, sivulla
26 lukee:
Neuvosto jatkoi tiettyjen, vanhin Rigdonin Martin
Harrisia vastaan esittämien syytösten tutkimista; yksi
niistä kuului, että hän kertoi herra A.C. Russellille,
että Joseph joi liikaa alkoholia kun hän käänsi
Mormonin kirjaa ...
Veli Harris ei kertonut herra Russellille, että veli Joseph
joi liikaa alkoholia kääntäessään Mormonin
kirjaa, vaan tämä tapahtui ennen kirjan kääntämistä
...
Harrisin, yhden kolmesta Mormonin kirjan todistajasta,
lausuntoa pitää verrata erään Barton Staffordin
todistukseen. Stafford, joka tunsi Joseph Smithin ennen kuin hän
jätti Palmyran, kertoi, että Smith "oli hyvin viinaanmenevä."
(Barton Staffordin todistus, päivätty 3.11.1833, siteerattu
teoksessa Joseph Smith and Money Digging)
Voidaan
väittää, ettei tällä ole merkitystä,
koska se tapahtui ennen Viisauden sanan ilmoituksen antoa, ja että
Smith muutti tapansa vuoden 1833 jälkeen. Todisteet näyttävät
kuitenkin selvästi, että Joseph Smith jatkoi alkoholinkäyttöä
vielä Viisauden sanan saamisen jälkeenkin. Seuraava teksti
on kirkon omasta teoksesta History of the Church, ja se on
päivätty 2.5.1843:
Keskiviikko, 3. Kävin toimistossa
ja join sisar Jenetta Richardsin kanssa lasin viiniä, jonka
hänen äitinsä oli tehnyt Englannissa, ja tarkastin
osan konferenssipöytäkirjoja.
(History of the Church, osa 5, s. 380)
Benjamin F. Johnson, Joseph Smithin henkilökohtainen
ystävä, kirjoitti Smithistä seuraavaa:
Hän oli hyvin katetun pöydän ääressä
eikä aina kieltäytynyt viinistä, joka "ilahduttaa
sydämet".
(Benjamin F. Johnsonin kirje vanhin George S. Gibbsille, 1903,
painettu julkaisussa The Testimony of Joseph Smith's Best Friend,
s. 4 [suom. Joseph Smithin parhaan ystävän todistus])
Seuraavat sitaatit ovat kirkon historiakirjasta
History of the Church tammikuulta 1836:
Sitten me nautimme virvokkeita, ja sydämemme
ilahtuivat viinipuun hedelmistä. (History of the Church,
osa 2, s. 369)
Vanhimmat Orson Hyde, Luke S. Johnson ja Warren
Parrish tarjosivat sitten presidenttikunnalle kolme viinillä
täytettyä lasikannua siunattaviksi. Ja minun osalleni
tuli toimittaa tämä velvollisuus, minkä tein ilomielin.
Sitten se kiersi ympäri järjestyksessä, sitten
kakku samassa järjestyksessä; ja riittää kun
sanon, että sydämemme ilahtuivat nauttiessamme tarjotuista
maan runsauksista, kunnes olimme kylläisiä..." (History
of the Church, osa 2, s. 378)
Joseph Smith rikkoi Viisauden sanaa jatkuvasti kuolinpäiväänsä
saakka. History of the Church sisältää tällaisen
tapauksen Carthagen vankilasta:
Ennen kuin vanginvartija tuli sisään,
hänen poikansa toi vähän vettä ja sanoi vahdin
haluavan vähän viiniä. Joseph antoi tri. Richardsille
kaksi dollaria vahtiaa varten; mutta vahti sanoi, että yksi
riittää, eikä tahtonut ottaa enempää.
Vahti
lähetti heti noutamaan viinipulloa, piippuja ja kaksi pientä
tupakka-annosta; ja yksi vahdeista toi ne vankilaan heti kun vanginvartija
meni ulos. Tri. Richards korkkasi pullon ja tarjosi lasin Joseph,
joka maistoi siitä samoin kuin veli Taylor ja tohtori, ja
sitten pullo annettiin vahdille, joka kääntyi poistuakseen.
(History of the Church, osa 6, s. 616)
Emme tiedä, miten usein Joseph Smith käytti
tupakkaa, mutta kerran hän "ratsasti Nauvoon kaduilla
polttaen sikaria." ("Joseph Smith As An Administrator," oppilastyö,
Brigham Young University, 1969, s. 161)
Johtajat
ovat tehneet kolme tärkeää muutosta kirkon historiakirjan
tekstissä esiintyviin, Viisauden sanaan liittyviin kohtiin.
Yhdessä kohdassa Joseph Smith pyysi veli Markamia hankkimaan
"piipun ja vähän tupakkaa" apostoli Willard Richardsille.
Nämä sanat on korvattu sanalla "lääkettä".
Toisen kerran Joseph Smith kertoi, miten hän antoi joillekin
veljille pari dollaria antaen ohjeet täydentää viskivarastonsa.
Nykyisistä kirjan laitoksista on poistettu 23 sanaa peittämään
sitä seikkaa, että Smith kehotti veljiä rikkomaan
Viisauden sanaa. Kolmannessa kohdassa Smith sanoi juoneensa lasin
olutta Moesserilla. Nämä sanat on myös poistettu.
Mormoni
F. L. Stewart kirjoittaa seuraavaa: "49. NM [No Man Knows
My History, Fawn M. Brodien kirja] väittää, että
ilmoitus, joka tunnetaan Viisauden sanan nimellä, väittää
että mormonien pitäisi "käyttää viiniä
ainoastaan sakramentin yhteydessä." Siksi Joseph Smith,
juodessaan viiniä häissä, kirjan mukaan rikkoo tätä
ilmoitusta.
Itse asiassa Viisauden sanassa sanotaan, että
viiniä pitää käyttää "vain
kokoontuessanne yhteen, toimittaaksenne sakramentteja Hänen
puolestaan". Oikea sana on "sakramentteja", ei
"ehtoollista". Koska sekä häitä että
kastajaisia pidettiin sakramentteina, Joseph ei rikkonut tätä
ilmoitusta vastaan juodessaan viiniä häissä..."
(Exploding The Myth About Joseph Smith, The Mormon Prophet,
s. 55)
Alaviittessä samalla sivulla Stewart lausuu:
... Joseph joi viiniä sakramenttina vaimonsa
kastajaisissa v. 1830. Tätä tapaa ei enää
harjoiteta kastajaisissa tai häissä, ja nykyään
käytetään vettä viinin sijasta Herran ehtoollisen
sakramentissa.
Stewartin yritystä antaa tekosyy Joseph Smithin
piittaamattomuudelle Viisauden sanasta ei voida ottaa vakavasti.
Smithin viinilasillisella Jenetta Richardsin kanssa ei ole mitään
yhteyttä mihinkään "sakramenttiin" eikä
hänen olutlasillistaan Moesserilla voida selittää
tällä tavoin. Kun Smith ystävineen joi viiniä
Carthagen vankilassa, sitä ei selvästikään juotu
sakramenttina. John Taylor, josta tuli mormonikirkon kolmas presidentti,
teki tämän asian hyvin selväksi:
Vähän päivällisen jälkeen
lähetimme hakemaan viiniä. Jotkut ovat kertoneet, että
tämä juotiin sakramentin yhteydessä. Se ei lainkaan
pidä paikkaansa; olimme yleensä tylsistyneitä ja
raskasmielisiä, ja lähetimme hakemaan sitä virvoitukseksi.
... Uskon meidän kaikkien juoneen viiniä, ja annoimme
jonkin verran yhdelle tai kahdelle vanginvartijoista.
(History of the Church, osa 7, s. 101)
Apostoli John Taylor jatkoi alkoholinkäyttöä
Joseph Smithin kuoleman jälkeen. Hosea Stout pani muistiin
seuraavaa päiväkirjaansa 3.6.1847:
Kun olin selittämässä tätä
papeille, O. Hyde, P. P. Pratt ja John Taylor tulivat myös
sisään ...
Vanhin Taylor käski jatkamaan ja ettei minun pitänyt
keskeyttää heidän vuokseen. Kerroin hänelle,
että tämä ei ollut muuta kuin poliisien kokous
eikä kiinnostaisi heitä.
Älä välitä, hän sanoi, me olemme myös
poliiseja.
Sanoin: No sitten toivon, että te sopeudutte poliisien sääntöihin.
Tietysti, sanoi Taylor.
Tuokaa kannu tänne, minä sanoin, jolloin heille tarjottiin
suurta viskikannua.
Tämä oli niin odottamaton käänne, että
siihen vastattiin vain naurunremakalla & ja he kaikki osoittivat
kunnioitustaan kannulle ...
Juotuaan sanoi Parley: "Olen kulkenut näitä katuja
kaikkina yön hetkinä enkä koskaan ennen ole nähnyt
poliisia, mutta nyt tämän jälkeen tiedän,
mistä heidät voi löytää", viitaten
kannuun.
"Parley", sanoin minä, "etkö tiedä,
että jotkut asiat tässä valtakunnassa voidaan erottaa
vain hengellisesti & niin on myös poliisin laita." (On
The Mormon Frontier, The Diary of Hosea Stout, 1844-1861,
osa 1, s. 259)
Kaikki varhaiset mormoniapostolit näyttävät
käyttäneen alkoholia Viisauden sanan antamisen jälkeen.
Joseph Smith teki seuraavan huomautuksen eräästä
tapahmasta v. 1840:
Huhtikuu 17. Tänä päivänä
Kaksitoista [apostolia] siunasivat ja joivat pullon viiniä
Penworthanissa, sen oli tehnyt äiti Moon neljäkymmentä
vuotta aiemmin." (History of the Church, Vol. 4, page 120)
12.4.1845 Hosea Stout kirjoitti päiväkirjaansa,
että hän otti osaa
olut- ja kakkujuhlaan, jonka oli valmistanut vanha
poliisi. Vanha poliisi ja vaimot ja jotkut kahdestatoista olivt
paikalla. Meillä oli hauskaa niin paljon kakkuja ja olutta
kuin voimme syödä ja juoda..." (On The Mormon Frontier,
The Diary of Hosea Stout, osa 1, s. 34)
ja 1.7.1845:
Tänään oli suuri konsertti ...
myös 12 [apostolia] ja muita johtajia oli kanssamme, ja meille
tarjottiin niin paljon olutta, viiniä, kakkuja ja muuta kuin
voimme syödä ja juoda. (Ibid., s. 50)
Kun Joseph Smith ja jotkut muut johtajat eivät
noudattaneet Viisauden sanaa, olivat jotkut sitä mieltä,
että sen pitäisi olla kirkossa jyrkkä sääntö.
Far Westissä 1837 pidetyn konferenssin pöytäkirjassa
sanotaan:
Joidenkin Sidney Rigdonin tekemien huomautusten
jälkeen seurakunta äänesti yksimielisesti, ettei
se tukisi liikkeitä ja kauppoja, jotka myyvät alkoholijuomia,
teetä, kahvia tai tupakkaa." (History of the Church,
osa 2, s. 524)
Kun Joseph Smith avasi liikkeensä Nauvoossa,
sen varastoissa oli
sokeria, siirappia, lasia, suolaa, teetä,
kahvia jne., jotka oli ostettu St. Louisista. (History of the
Church, osa 4, s. 483)
Huolimatta Far Westissä tehdystä äänestyksestä
Joseph Smithin liiketoimi näyttää menestyneen. Nähtävästi
myös Smithin omassa kodissa tarjoiltiin teetä ja kahvia.
George A. Smith kertoo:
... eräs perhe ... saapui Kirtlandiin, ja
profeetta pyysi heitä käymään luonaan... Sisar
Emma kysyi sillä välin vanhalta rouvalta, halusiko hän
kupin teetä ... vai kupin kahvia. Koko tämä
perhe luopui uskosta, koska heidät oli pyydetty juomaan kupin
teetä tai kahvia sen jälkeen, kun Viisauden sana oli
annettu. (Journal of Discourses, osa 2, s. 214)
Koska Joseph Smith ei noudattanut Viisauden sanaa,
tunsi Almon W. Babbitt, että hänellä oli oikeus rikkoa
sitä. 19.8.1835 Babbittia syytettiin näin:
19. päivä presidenttikunnan edessä
esitettiin syytös vanhin Almon W. Babbittia vastaan ...
Vanhin J.B. Smith todisti, että vanhin Babbitt oli olettanut
voivansa sanella, mitä hän saarnaisi, ja ettei Babbitt
noudattanut Viisauden sanaa.
Vanhin Babbitt sanoi, että hän oli ottanut rikkoakseen
Viisauden sanaa presidentti Joseph Smith nuoremman ja muiden esimerkin
mukaan, mutta tunnusti, että se oli väärin ...
(History of the Church, osa. 2, s. 252)
Josephin kapakka
Joseph Smith myi alkoholia Nauvoossa; Smith oli
myös Nauvoon pormestari. Seuraava säännös sai
lainvoiman v. 1843:
Säädös alkoholijuomien myynnistä.
§ 1. Nauvoon kaupunginvaltuusto säätää,
että kaupungin pormestari on täten valtuutettu myymään
tai antamaan alkoholijuomia siinä mitassa kuin hän viisaudessaan
arvioi talossaan silloin tällöin käyvien matkalaisten
tai muiden henkilöiden terveydeksi tai lohduksi tai mukavuudeksi.
Asetettu 12.12.1843.
Joseph Smith, pormestari.
Willard Richards, kirjuri.
(History of the Church, osa 6, s. 111)
Joseph Smithin oma poika kertoi:
Noin v. 1842 meille rakennettiin uusi ja isompi
talo. ... Isä jatkoi eteläisestä siivestä
itäänpäin huomattavan lisätilan rakentamista.
...
Joka tapauksessa se vaikutti suurelta silloin, ja ja ulkopuolelle
laitettiin kilpi, joka antoi sille nimeksi "The Nauvoo Mansion"
[Nauvoon virka-asunto t. rakennus] ... Äidistä piti
tulla emäntä, ja hän teki pian matkan S:t Louisiin...
Kun äiti palasi, hän näki hotellin aulassa
eli siinä päätilassa, jossa vieraat kokoontuivat
ja jossa heidät otettiin tullessaan vastaan baarin
tiskeineen, hyllyineen, pulloineen, laseineen ja muine tarpeineen,
jotka kuuluvat täysinvarustettuun kapakkaan, ja Porter Rockwell
hoiti sitä baarimikkona.
Hän yllättyi kovin tästä ja oli vaivaantunut,
mutta ei sanonut mitään vähään aikaan
... hän kysyi minulta, missä isä oli. Kerroin hänelle,
että hän oli etuhuoneessa... Sitten hän käski
minun mennä kertomaan hänelle, että hän halusi
nähdä hänet. Tottelin ja palasin hänen kanssaan
aulaan, missä äiti odotti häntä. "Joseph",
hän kysyi, "Mitä merkitsee tuo kapakka tässä
talossa?" ... "Miltä näyttää,"
hän kysyi, "kun uskonnollisen yhdyskunnan hengellinen
johtaja pitää hotellia, jossa on alkoholinmyyntiin sovellettu
toimitila?"
Hän [Joseph] muistutti häntä, että kaikissa
kapakoissa on baari, joissa myydään ja kulutetaan alkoholia
...
Äidin vastaus tuli painokkaan selvänä, vaikka hän
lausui sen hiljaisella äänellä: "No, Joseph,
... minä otan lapseni ja menen vanhaan taloon ja pysyn siellä,
sillä en salli heidän kasvavan tämän järjestelyn
määräämissä olosuhteissa, enkä salli
heidän seurustelevan sellaisissa paikoissa käyvien miesten
kanssa. Olet vapaa tekemään valintasi; joko tuo baari
katoaa tästä talosta, tai me!" Isältä
ei vienyt kauan tehdä valintaansa, sillä hän vastasi
välittömästi: "Hyvä on, Emma; toimitan
sen pois heti paikalla." Ja niin hän teki.
(The Saints' Herald, 22.1.1935, s. 110)
Joseph Smith yritti jopa puolustaa juopumusta Nooan
esimerkin avulla:
Sunnuntai, 7. Vanhin William O. Clark saarnasi
noin kaksi tuntia, moitti pyhiä riittämättömästä
pyhyydestä ja pyhän elämisen puutteesta, teroittamalla
mieliin pyhyyttä, juhlallisuutta ja kohtuutta ylenmäärin,
jäykkään lahkouskoiseen tapaan. Moitin häntä
farisealaisuudesta ja tekopyhyydestä. ... Se, mitä monet
sanovat synniksi, ei ole syntiä; teen paljon murtaakseni
taikauskon, ja olen sen tekevä; viittasin Haamin kiroukseen,
jonka hän sai naurettuaan Nooalle, kun hän oli juovuksissa,
mutta ei tehnyt mitään vahinkoa. Nooa oli vanhurskas
mies, ja kuitenkin hän joi viiniä ja tuli juovuksiin;
Herra ei hylännyt häntä sen seurauksena, sillä
hänellä oli jäljellä pappeutensa koko voima,
ja kun Kanaan häntä syytti, hän kirosi hänet
hallussaan olevalla pappeudella, ja Herra kunnioitti hänen
sanaansa ja hänen pitämäänsä pappeutta,
vaikka hän oli juovuksissa, ja kirous pysyy Kanaanin jälkeläisten
päällä tänäkin päivänä.
(History of the Church, osa 4, ss. 445-446)
Oliver Boardman Huntington pani seuraavaa muistiin
päiväkirjaansa:
Robert Thompson oli profeetta Joseph Smithin uskollinen
ja oikeudenmukainen sihteeri Nauvoossa ja oli ollut virassaan
jatkuvasti lähes tai melkein kaksi vuotta. Joseph sanoi eräänä
päivänä veli Thompsonille: "Robert, haluan,
että menet hummaamaan. Mene juomaan itsesi juovuksiin ja
juhli kunnolla, ellet mene, kuolet." Robert ei tehnyt niin.
Hän oli hyvin hurskas, esimerkillinen mies eikä syyllistynyt
koskaan sellaiseen sopimattomuuteen, jona hän tätä
piti. Vähemmässä kuin kahdessa viikossa hän
oli kuollut ja kuopattu. (Oliver B. Huntingtonin päiväkirja,
konekirjoitettu kopio, Utah State Historical Society, osa 2, s.
166)
Juanita Brooks osoittaa, miten jopa keskeneräisessä
Nauvoon temppelissä juotiin:
... muut tekivät vielä hommia temppelissä.
Huhtikuun 23. päivänä Samuel Richards kertoi, miten
puusepät lakaisivat kokoon lastuja, "minkä jälkeen
äänestettiin, että veli Angel menisi ilmoittamaan
johtokunnalle, että työmiehet olivat valmiit juomaan
heille varatun viinitynnyrin." Maalarit jatkoivat työtään
huhtikuun 29. päivän iltaan asti, jolloin ryhmä
työmiehiä ja heidän vaimojaan kokoontui ullakolla
"pitämään juhlaa, jossa oli tarjolla kakkuja,
piirakoita, viiniä ja muuta, missä me pidimme hauskaa
rukoilemalla, saarnaamalla, parantamalla, siunaamalla lapsia,
musiikilla ja tanssilla melkein keskiyöhön asti. Toiset
työntekijät maalasivat valmiiksi alahuoneen. (John
D. Lee, ss. 86-87)
Matkalla Utahiin Brigham Young kehotti mormoneja
"pitämään olutta juomanaan." (John D. Lee,
s. 116) "Kaksi naulaa teetä, 5 naulaa kahvia" oli merkitty
osaksi "jokaisen viiden hengen perheen tarpeista heidän ylittäessään
tasangot." (History of the Church, osa 7, s. 454) 9.10.1865
Brigham Young lausui, että "maistan hyvin harvoin teetä
tai kahvia..." (Journal of Discourses, osa 11, s. 140)
Näinköhän
vain: vuonna 1854 Nunes Carvalho matkusti Brigham Youngin kanssa
ja kertoi, että Young nautti kahvia säännöllisesti:
Tämä oli x matkue, ... joka seurasi
johtavan vankkurin, jossa matkusti kuvernööri Brigham
Young, käskyjä. Yksi hänen vaimoistaan, kykenevä
ja kaunis rouva, ... valmisti miehensä kahvin ja keitti hänen
ateriansa ... Istuin ... usein heidän yksityisen [alkeellisen?]
pöytänsä ääressä, ... vankkuriin
oli järjestetty siirrettävä pöytä. Kauriinlihaa,
naudanlihaa, kahvia, munia, piirakoita jne. tarjottiin jokaisella
aterialla.
(Among the Mormons, toim. William Mulder ja A. Russell
Mortensen, s. 267)
Hosea Stoutin päiväkirjan mukaan Brigham
Young teki tällaisen huomautuksen 27.9.1845:
... Olen ja olen aina oleva mieltymysteni herra
... jotkut voivat sanoa, että tapanani on ottaa nuuskaa ja
teetä, enkä kuitenkaan ole näiden mieltymysten
orja, ja voin luopua niistä, mikäli ne loukkaavat veljeäni...
(On The Mormon Frontier, Hosea Stoutin päiväkirja,
osa 1, s. 75)
7.4.1867 Brigham Young myönsi Tabernaakkelissa,
että hän oli käyttänyt purutupakkaa vuosikausia.
Hänen puolustuksensa oli, että hän käytti sitä
hammassärkyyn:
... en ole oikeutettu juomaan alkoholia, enkä
ole oikeutettu pureskelemaan tupakkaa. No, veli Brigham, etkö
ole tehnyt sitä? Kyllä, vuosien ajan, mutta lopetin
sen harrastuksen. Käytin sitä hammassärkyyn; nyt
olen vapaa siitä tuskasta, eikä suutani milloinkaan
tahraa tupakka. (Journal of Discourses, osa 12, s. 404)
Brigham Youngin poika, Brigham Young nuorempi,
ei yrittänyt puolustella tupakankäyttöään
isänsä tavoin:
Muistan kerran, kun Jedediah M. Grant näki
minun poikana pureskelevan tupakkaa, ja hän sanoi: "Sinä
pureskelet tupakkaa, vai mitä? "Kyllä, herra."
"No, minulle se ei koskaan maistunut; minulta ei ole mikään
hyve olla käyttämättä sitä, yritin kyllä
kovasti, mutta tulin siitä sairaaksi." Hyve, veljet,
on siinä, että luovutaan tavoista tai voitetaan ne,
jos tiedetään, että ne hankaloittavat kehitystänne
Jumalan valtakunnassa. Veli Grantilta ei ollut mikään
hyve olla pureskelematta tupakkaa, hän yritti opetella, mutta
ei pystynyt. Minä yritin ja onnistuin. (Journal of Discourses,
osa 15, ss. 141-142)
|