Tämä
kirja selittää, kuka kirjoitti Uuden testamentin (eivät
ne, joita useimmat kristityt pitävät kirjoittajina), miksi
ja milloin se kirjoitettiin, ja kuinka se on tullut meille nykypäivänä.
Tieteellinen teos, jota et kuule siteerattavan kirkossa tänä
sunnuntaina ei siksi etteikö se olisi totta vaan koska
suuri osa siitä on. Osta ja lue se, ja hämmästytä
sitten pyhäkoululaisia ympärilläsi.
Mack väittää, että Uusi testamentti ei suinkaan
esitä historiallisia tosiasioita, vaan että se on tulosta
siitä prosessista, jossa Jeesusta ympäröivän
kulttuurin vastaiset lausumat muuttuivat universaalisti hyväksyttäväksi
myytiksi. Mackin mukaan ainoat Jeesukselta peräisin olevat
aiheet ovat ytimekkäiden, tutkijoiden jo yli vuosisadan kysymysmerkillä
leimaamat aforismien kokoelmat, jotka painottuvat hyvin tämänpuoliseen,
sosiaaliseen käsitykseen Jumalan valtakunnasta. Mack näkee
mielessään erilaisten 'Jeesus-ihmisten' ryhmiä, kuten
ne, joiden juutalainen vaikutus näkyy Matteuksen evankeliumissa,
tai muita, selvästi gnostisesti suuntautuneita, jotka tuottivat
koptilaisen v. 1945 löydetyn Tuomaan evankeliumin.
Saamme kuulla, että Uuden testamentin kristillisyys oli hienostunut
myytti, joka kasvoi ryhmien tarpeesta näyttää, että
heidän Jumalan valtakunta-liikkeellään oli Israelin
Jumalan tuki, vaikka se hylkäsikin perinnäisen juutalaisuuden
etnologisen poissulkevaisuuden. Mack väittää, että
Paavalin kirje galatalaisille oli ensimmäinen Kristus-myytin
logiikan kehittely, jonka mukaan pakanat voivat kuulua Israeliin.
Tämän käsikirjoituksen mukaan kristillisen raamatun
innoitettujen kirjoitusten suljettu 'kaanon' johtui Konstantinuksen
vaatimuksista. Hän tahtoi kristillisyyden olevan monoliittinen
valtionuskonto koko keisarikunnassaan.
Mack toivoo, että kristityn raamatun myytistä riisuminen
saa amerikkalaiset käsittelemään sitä vähemmän
yksinkertaistavasti, mutta jotkut hänen väitteistään
vieraannuttavat monia uskovia, esim. että Jeesuksen opetusten
on täytynyt olla pelkästään sosiaalisia, ja
että evankeliumien kertomukset hänen ihmeistään
ovat 'järjettömiä'. Vaikka hän esittää
asiansa uskottavasti, Mack ei koskaan läheskään todista,
että hänen Jeesus-versionsa on jäljelläolevien
tekstien takana.
Tässä uusitestamentillisessa vastineessa Richard Elliot
Friedmanin bestsellerille Kuka kirjoitti Raamatun? (Who Wrote
the Bible?) ja Harold Bloomin J:n kirja (joka keskittyi
Vanhaan Testamenttiin), radikaali Jeesus-oppinut paljastaa, kuka
todella kirjoitti evankeliumit ja muut Uuden testamentin kirjat
ja miksi.
Uutta Testamenttia pidetään ja kohdellaan yleisesti
perustuskirjana, joka syntyi suurin piirtein samaan tapaan kuin
Yhdysvaltojen valtiosääntö. Tämän näkemyksen
mukaan Uuden Testamentin kirjoittajat olivat kaikki läsnä
uuden uskonnon historiallisessa synnyssä, ja yhteisesti kirjoittivat
evankeliumit ja kirjeet tarkoituksenaan perustaa kristillinen kirkko,
jonka Jeesus tuli asettamaan. Mack karkottaa tämän myytin:
"[Tämä kirja] on yksi noita harvinaisia teoksia,
jotka saavat lukijan ihmettelemään sen hankittuaan, kuinka
ollenkaan tuli toimeen ilman sitä. Eturivin Jeesus-tutkijoiden
radikaalein edustaja Burton Mack esittää yksityiskohtaisesti,
kuinka kristillinen myytti luotiin."
Mack on varhaisen kristinuskon professori Claremontin
teologisessa opistossa, ja vieraileva tutkija Claremontin muinaisajan
ja kristillisyyden instituutissa.
Sisältö
Prologue: The Mystique of Sacred Scripture
Part 1: Jesus and the Christ
- Clashing Cultures
- Teachings from the Jesus Movements (Q, Pronouncement Stories,
Gospel of Thomas, Miracle Stories, the Pillars in Jerusalem)
- Fragments from the Christ Cult (Christ Myth, Ritual Meal, Christ
Hymn)
Part 2: Christ and the HInge of History
- Paul and His Gospel (1 and 2 Thessalonians, Galatians)
- Paul's Letters to Greeks and Romans (1 and 2 Corinthian, Romans,
Philemon, Philippians)
- Gospel of Jesus the Christ (Mark, Matthew, Luke)
- Visions of the Cosmic Lord (John, Colossians, Ephesians, Hebrews,
Revelation)
- Letters from the Apostles (Pastoral Epistles, Catholic Epistles,
James, Johannine Letters)
Part 3: History and the Christian Myth
- Inventing Apostolic Traditions (Acts, Didache, I Clement, Ignatius)
- Claiming Israel's Epic (Marcion, Valentinus, Justin Martyr)
- Creating the Christian Bible (Canons, Mishnah, Eusebius, Jerome)
Epilogue
Appendix A: Early Christian Literature
Appendix B: The Contents of Q
Appendix C: The Pronouncement Stories of Mark
Works Cited and Index
Muita Mackin kirjoja:
- A Myth of Innocence: Mark and Christian Origins
- Reimagining Christian Origins
- The Lost Gospel: The Book of Q & Christian Origins
|