Eikö olekin ihanaa kun Jumala läimäyttää
jotakuta? Joidenkin kristittyjen mielestä mikään
ei ole sen tyydyttävämpää kuin se, että
joku syntinen lopulta palaa Jeesuksen luo, varsinkin jos Jeesus
saa sen sattumaan pahasti. Ellet usko syntiin, sano tätä
oikeutta vaikka keskimääräisen laiksi. On niin tyydyttävää,
kun sattumat rankaisevat jotakuta, joka ansaitsi sen.
Kumpikaan näistä tapauksista ei edusta todellista oikeutta.
Molemmat johtuvat enemmän tai vähemmän oivalluskyvystä
eli siitä, että joku, josta emme pidä, saa meidän
mielestämme palkkansa ansionsa mukaan.
Hyvä esimerkki tästä on vannoutunut ateisti Madalyn
Murray
O'Hair, joka katosi kahden perheenjäsenensä kanssa vuonna
1995. Aiemmin tällä viikolla viranomaiset löysivät
Teksasista matalasta haudasta ruumiit, joiden he uskovat olleen
näiden henkilöiden.
O'Hair ei ollut kristittyjen ystävä. Hän kävi
menestyksekästä oikeustaistelua 60-luvulla saadakseen
pois rukoukset ja raamatunluvun yleisistä kouluista, ja kuvaili
itseään mielellään "Amerikan vihatuimpana
naisena."
Juuri nyt lukuisat kristityt ajattelevat, että ryöstetyksi,
murhatuksi ja kuoppaan heitetyksi tuleminen on juuri mitä O'Hair
ansaitsikin. Heidän mielestään Jumala sai vihdoin
kiikkiin raskaan syntisen.
Mietipä seuraavia O'Hairin kuoleman johdosta lausuttuja uskonnollisia
kommentteja, jotka on poimittu eri kristityiltä nettisivuilta:
"Se oli vain pahojen tekojen hedelmä."
"Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema,
ja kuoleman hän sai osakseen."
"Hän johdatti ihmisiä synnintekoon ja nyt
hän on saanut palkkansa."
"Lyönpä vetoa, että hän on uskovainen
nyt."
Minun on vaikea antaa Jumalalle ansiota O'Hairin läimäyttämisestä.
Ensinnäkään ei ole mitään todisteita siitä,
että Hän teki sen. Toiseksi, jos Jumala touhuaa syntisten
tappamisen kanssa, mistä johtuu, että me yhä olemme
elossa? En väitä, etteikö O'Hair olisi ollut syntinen,
pääasiassa sen vuoksi, etten tiedä. Hän oli
varmasti ateisti, mutta ei se minusta tee ihmisestä syntistä.
Minun määritelmäni synnistä on tahallinen rikkominen
sellaista vastaan, minkä ymmärtää oikeaksi.
Ja koska vain Jumala tietää, mitä O'Hair todella
ymmärsi, on minusta Hänen asiansa päättää,
oliko hän syntinen. Se Jumala, johon minä uskon, ei rankaise
tietämättömiä ihmisiä.
Ikävä kyllä samaa ei voida sanoa monista kristityistä.
Me valitsemme puolet, haastamme riitaa ja kinastelemme loputtomasti
rajallisen ymmärryksemme tähden. Rankaisemme ketä
tahansa, joka ei ole samaa mieltä kanssamme. Huolimatta rajallisesta
ymmärryksestämme me olemme niin varmoja siitä, että
olemme oikeassa, että me tunnemme vahingoniloa silloin, kun
jollekin meidän kanssamme eri mieltä olevalle tapahtuu
jotakin pahaa. Siinähän vain vielä yksi syntinen
saa palkkansa.
Mutta kun joku meistä mölää, me väitämme
sinnikkäästi, että he vain tekivät virheen.
He ovat vain inhimillisiä, ja tahdomme heille annettavan anteeksi
niin pian kuin suinkin. Esimerkki tästä: Viime viikolla
pastori Jesse Jackson tunnusti tehneensä aviorikoksen.
Pahaksi onneksi Jacksonille uutinen hänen salaisesta rakkaussuhteesta
syntyneestä lapsestaan tuotiin esille juuri vähän
sen jälkeen, kun hän ilmoitti, että yleisen syyttäjän
virkaan ehdokkaaksi nimitettyyn John Ashcroftiin ei voi luottaa.
Tänään Jacksonin liberaalikristityt kannattajat
haluavat hänelle annettavan anteeksi, mikä on armonanomus,
jota he eivät aluksi halunneet ulotettaa Ashcroftiin ja hänen
konservatiivikristittyihin kannattajiinsa. En usko, että Jumala
valitsee puolta näin typerissä riidoissa. Vaikka voikin
olla tyydyttävää nähdä jonkun kaatuvan,
jonkun, joka on vaatinut toisten henkilöiden noudattavan sääntöjä,
ei meidän pitäisi pitää heidän onnettomuuttaan
liian tärkeänä.
En yritä väittää, ettei pahoja pitäisi
rankaista, vaan vain, että meidän asiamme ei ole sanoa
kuka on tarpeeksi paha ansaitakseen sen. Me kaikki mokaamme. Tämä
on paras keksimäni syy olla sekoittamatta inhimillistä
ironiaa taivaallisen käytännön kanssa.
|