Ensimmäisen näyn tarina on mormonikirkon
opetusten ja opin avainelementti. Joseph Smith sanoo siinä m.m.:
- Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni
vapautetuksi minua kahlehtineesta vihollisesta. Valon levätessä
päälläni minä näin kahden Persoonan, joiden hohdetta
ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhutteli minua, kutsuen minua nimeltä ja sanoi, toista osoittaen: Tämä on minun rakas Poikani.
Kuule häntä!
- Päämääränäni ryhtyessäni kysymään neuvoa Herralta
oli päästä selville, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, että
saattaisin tietää, mihin liittyä. Niinpä siis, niin pian kuin
saatoin hallita itseni sikäli, että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä
kaikista noista lahkoista oli oikeassa — ja mihinkä minun piti
liittyä.
- Minulle vastattiin, etten saa liittyä yhteenkään
niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä, ja minulle puhuva
Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat
kauhistus hänen silmissään, että nämä uskon julistajat olivat
kaikki turmeltuneita, että "he lähestyvät minua huulillaan,
mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, he opettavat oppeina
ihmiskäskyjä, ja heissä on Jumalisuuden ulkokuori, mutta he
kieltävät sen voiman". (KH, Joseph Smithin historia, 1:17-19)
Huomaatko, kuka tästä tarinasta puuttuu?
Pyhä Henki. Tiedätkö miksi? Luulen syyksi sitä,
että tuon ajan MAP-kirkon opetuksissa Pyhä Henki ei ollut
Persoona, silloin kun tarina kirjoitettiin v. 1838. Opin ja Liittojen
kirjan kohta 130:22, jossa Pyhää Henkeä sanotaan
Persoonaksi, kirjoitettiin vasta 2.4.1843:
Isällä on ruumis lihaa ja luuta, samalla tavalla
kosketeltava kuin ihmisellä; niin on myös Pojalla; mutta Pyhällä
Hengellä ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista, vaan hän on henkipersoona.
Jos ei näin olisi, Pyhä Henki ei voisi asua meissä.
Tätä oletettua ilmoitusta edeltäneenä aikana olivat voimassa seuraavat jakeet luennosta 5. s. 52:
2. On olemassa kaksi persoonaa, jotka mudostavat
suuren, verrattoman, hallitsevan ja ylimmäisen vallan kaikkien
asioiden yli, ja nämä loivat ja tekivät kaikki
asiat, jotka on tehty ja luotu, ovatpa ne sitten näkyviä
tai näkymättömiä, ovatpa ne sitten taivaassa
tai maan päällä tai maan sisässä tai
maan alla, taikka avaruuden äärettömyyksissä.
He ovat Isä ja Poika, Isän ollessa persoona henkeä,
kirkkautta ja valtaa, ja hänellä on kaikki täydellisyys
ja täyteys, Poika, joka oli Isän helmassa, on persoona
lihassa, tehty tai suunniteltu niin kuin ihminen. ... Ja Hän
on Isän Ainosyntyinen, täynnä armoa ja totuutta,
ja voittanut omakseen ja saanut Isän kirkkauden täyteyden,
ja hänellä on sama mieli kuin Isällä, mikä
mieli on pyhä henki [Holy Spirit], joka todistaa Isästä
ja Pojasta, ja nämä kolme ovat yhtä; tai, toisin
sanoen, nämä kolme muodostavan suuren, verrattoman,
hallitsevan ja ylimmäisen vallan kaikkien asioiden yli, ja
nämä loivat ja tekivät kaikki asiat, jotka on tehty
ja luotu, ja nämä kolme mudostavat Jumaluuden ja ovat yhtä; Isällä ja Pojalla on sama mieli, sama viisaus, kirkkaus, voima ja täyteys ... joka täyttää
kaiken; Poika on täyttynyt mielen, kirkkauden ja voiman täyteydellä;
tai, toisin sanoen, Isän hengellä, kirkkaudella ja voimalla,
ja hänellä on kaikki tieto ja kirkkaus ja sama valtakunta,
ja hän istuu voiman oikealla puolella aivan Isän näköisenä
ja kaltaisena, ihmisen välimiehenä, ja hänet
täyttää Isän mielen täyteys; tai, toisin
sanoen, Isän Henki [Spirit], mikä henki vuodatetaan
kaikille, jotka uskovat hänen nimeensä ja pitävät
hänen käskynsä; ja kaikki, jotka pitävät
hänen käskynsä, kasvavat armosta armoon, ja heistä
tulee taivaallisen valtakunnan perijöitä, ja kanssaperillisiä Jeesuksen Kristuksen kanssa; ja heillä on oleva sama mieli,
kun heidät on muutettu saman näköisiksi ja kaltaisiksi,
aivan Hänen, joka täyttää kaiken kaikessa,
kaltaisiksi; ja heidät täyttää Hänen
kirkkautensa täyteys, ja he ovat tulleet yhdeksi hänen
kanssaan, niin kuin Isä, Poika ja pyhä henki [Holy Spirit]
ovat yhtä. ...
On tärkeää huomata tämä
viimeinen fraasi: "Isä, Poika ja pyhä henki ovat
yhtä." Tämä on yksi näyttö siitä,
miten tuohon aikaan (1835 paikkeilla) MAP-kirkon opetuksissa termiä
henki (Holy Spirit) käytetään samassa merkityksessä kuin termiä Pyhä Henki (Holy Ghost). Silloin ne
olivat synonyymejä, mutta ne eivät ole sitä enää.
Ylläoleva lainaus jatkuu kysymys- ja vastausosastossa sivulla
55:
Kysymys: Kuinka monta persoonaa on Jumaluudessa?
Vastaus: Kaksi, Isä ja Poika.
Kysymys: Miten todistat, että Jumaluudessa on kaksi persoonaa?
Vastaus: Pyhien kirjoitusten avulla ... (Luentoja uskosta,
Luento 5, s. 55)
Tämä lainaus on vuoden 1835 Opin ja liittojen
kirjasta, viidennestä luennosta sarjaa Luentoja uskosta,
jotka olivat kirjassa mukana aina vuoden 1921 laitokseen asti, jolloin
ne jätettiin pois. Se on johdonmukainen Joseph Smithin kertomuksen
kanssa ensimmäisestä näystä, jossa myöskin
kerrotaan kahden persoonan näyttäytyneen hänelle.
Mormonin kirjasta
ja silloisesta Opin ja Liittojen kirjasta näemme, että
sen ajan mormonit eivät ole voineet pitää Pyhää
Henkeä / henkeä Persoonana. Hänestä käytettiin
sanaa "se". Ks. Mormonin kirja, 2 Nefi 32:3-5; Alma 34:38,
39:6 sekä LK 88:3. Sen aikuiset sanakirjat tekevät selväksi,
että "se" ei ole persoona, ei mies- eikä naispuolinen.
Näistä
lähteistä opimme, miksi Pyhä Henki tai henki puuttuu
Joseph Smithin ensimmäisen näyn tarinasta: vuonna 1838
jumaluuteen kuului vain kaksi persoonaa, ei kolmea, niin kuin nykyään
opetetaan.
Luentoja uskosta
|