Tietäkööt kaikki kansanheimot, sukukunnat, kielet ja kansat joiden
käsiin tämä kirja joutuu, että me Isän Jumalan ja meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen armon kautta olemme nähneet levyt, jotka sisältävät
nämä muistiinpanot, siis Nefin kansan historian ja samoin myös laamanilaisten,
heidän veljiensä, sekä Jaredin kansan historian, joka kansa tuli
tornilta, josta on puhuttu. Ja me tiedämme myös, että ne on käännetty
Jumalan lahjan ja voiman avulla, sillä hänen äänensä on julistanut
sen meille; sen tähden me varmasti tiedämme, että tämä kirja on
tosi. Ja me todistamme myös, että me olemme nähneet levyihin tehdyt
kaiverrukset; ja ne on näytetty meille Jumalan voimasta eikä ihmisen.
Ja me ilmoitamme vakain sanoin, että Jumalan enkeli laskeutui alas
taivaasta ja toi ja asetti silmäimme nähtäviksi levyt ja niissä
olevat kaiverrukset; ja me tiedämme, että Isän Jumalan ja meidän
Herramme Jeesuksen Kristuksen armosta me näimme ja todistamme, että
tämä kaikki on totta. Ja se on ihmeellistä meidän silmissämme. Kuitenkin
Herran ääni käski meitä siitä todistamaan; sen tähden me Jumalan
käskyjä totellaksemme todistamme tästä. Ja me tiedämme, että jos
olemme uskolliset Kristuksessa, me voimme puhdistaa vaatteemme kaikkien
ihmisten verestä, ja meidät havaitaan tahrattomiksi Kristuksen tuomioistuimen
edessä, ja me saamme asua hänen tykönään iankaikkisesti taivaissa.
Ja kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, jotka ovat
yksi Jumala. Amen.
OLIVER COWDERY
DAVID WHITMER
MARTIN HARRIS
Oliver Cowdery
Oliver Cowdery oli kirkon toinen vanhin, usein häntä
nimitettiin "toiseksi presidentiksi". Hän oli Joseph Smithin
varhainen kumppani, Mormonin kirjan kirjuri, paikalla, kun pappeus
palautettiin ja näin niin lähellä totuutta
kuin mies voi olla.1
Kuinka ollakaan,
niin Oliver pani Josephin seinää vasten v. 1838 Kirtlandissa,
syyttäen häntä huoruudesta Fanny Alger -nimisen naisen
kanssa ja valehtelusta ja väärien oppien opettamisesta.2
Joseph Smith kielsi tämän ja syytti puolestaan Cowderyä
valehtelijaksi.3 Kirkon omat kirjat näyttävät
toteen, että neiti Alger oli Smithin ensimmäinen "henkivaimo".
Oliver puhui totta.4
Cowdery
erotettiin kirkosta tämän ja muiden "rikosten"
vuoksi.5 Myöhemmin, ollessaan metodisti, hän kielsi
Mormonin kirjan totuuden6 ja julkisesti tunnusti murheensa
ja häpeänsä oltuaan tekemisissä mormonismin
kanssa.7
Vaikka mormonikirkko
väittää hänen liittyneen uudelleen mormonikirkkoon
v. 1848 syksynä,8 he myös syyttivät häntä
myöhemmin siitä, että hän pyrki 'rakentamaan
Jumalan valtakunnan uudelleen' luopio William E. McLellinin kanssa.9
Joseph
Smith ja johtavat mormonit syyttivät Oliver Cowderyä julkisesti
varastamisesta, valehtelusta, väärinvannomisesta, väärentämisestä,
aviorikkomuksesta ja "pahimman laatuisen rosvojoukon"
johtamisesta.10
- Kallisarvoinen Helmi, JS 2:72-76
- Oliver Cowderyn henkilökohtainen kirje veljelleen Warren
Cowderylle, 21.1.1838.
- History of the Church, vol. 3 pp. 16-18.
- Elder's Journal, Joseph Smith, heinäkuu 1838. Historical
Record, 1886, vol. 5, p. 233.
- History of the Church, vol. 3, pp. 16-18.
- Times and Seasons, vol. 2, p. 482. Improvement Era,
tammikuu 1969, s. 56. Oliver Cowdery-The Man Outstanding,
Joseph Greehalgh, 1965, p. 28.
- The True Origin of The Book of Mormon, Charles Shook,
1914, pp. 58-59.
- Historical Record, 1886, vol. 5, p. 201.
- The Mormon frontier, Diary of Hosea Stout, vol. 2, p.
336.
- Senate Document 189, 15.2.1841, pp. 6-9. Comprehensive History
of the Church, B. H. Roberts, vol. 1, pp. 438-439.
David Whitmer
David Whitmer näki enkelin käsittelevän levyjä
'uskon silmillä'.1 Myöhemmin hän kertoi niiden
maanneen niityllä, ja vielä myöhemmin, että
ne makasivat pöydällä kaikenlaisten pronssi- ja kultalevyjen
sekä Laabanin miekan, "suunnannäyttäjän"
ja "uurimin ja tummimin" seassa.2
V. 1837
kesällä ollessaan Kirtlandissa hän vannoi uutta uskollisuutta
eräälle naisprofeetalle (kuten tekivät Martin ja
Oliverkin), joka käytti mustaa näkykiveä ja tanssi
itsensä transsiin.3
V. 1847
hän julisti Oliverille, että hänestä (Whitmeristä)
tulisi uuden Kristuksen kirkon profeetta, ja Oliverista sen neuvonantaja.4
Tällä
välillä hänet erotettiin ja ajettiin töykeästi
pois. Mormonit ajoivat hänen ja Oliverin perheet kadulle ja
ryöstivät heidät sillä välin kun Whitmer
ja Cowdery olivat muualla hankkimassa pakopaikkaa.5
Johtajat,
heidän muassaan Sidney Rigdon, kirosivat hänet. Profeetta
Joseph Smith tuomitsi hänet ankarasti "tyhmänä
ajoelukkana" ja "aasina, joka kiljuu kirouksia siunausten
sijaan."6
- Mormonism Unvailed, E. D. Howe, 1834, pp. 260-261.
- Improvement Era, maaliskuu 1969, p. 63. Journal of
Discurses, vol. 7, p. 164, Brigham Young.
- Church Chronology, Andrew Jensen, 1899, p. 31; Millennial
Star, vol. 8, 15.11.1846, pp. 124-128.
- Case Against Mormonism, Tanner, Vol. 2, pp. 50-58; Martin
Harris-Witness & Benefactor, BYU 1955 Thesis, Wayne C. Gunnell,
p.52. The Braden & Kelly Debate, p. 173
- Gleanings by the Way, J. A. Clark, pp. 256-257.
Martin Harris
Martin Harris oli ensin kveekari, sitten universalisti, seuraavaksi
restaurationisti (palautuksen kannattaja), sitten baptisti, seuraavaksi
presbyteeri ja sitten mormoni.1 Erotuksensa jälkeen
v. 1837 hän vaihtoi uskontoa vielä kahdeksan kertaa vapisijoista
ja eräästä mormonilahkosta toiseen, ja takaisin pääryhmään
v. 1842.2 Silti v. 1846 Harris saarnasi luopio James J. Strangin
puolesta Englannin pyhille.3
Harris
vakuutti, että hänen todistuksensa vapisijoiden opista
oli suurempi kuin mormonismista. Vapisijoiden "pyhä käärö
ja kirja" tulivat myös enkelin kädestä.4
Hänen
todistuksensa siitä, miten hän näki kultalevyt "uskon
silmillä eikä luonnollisilla silmillä" pitäisi
mitätöidä automaattisesti hänet todistajana.5
Elders'
Journalin elokuun 1838 numerossa Joseph Smith hylkää
hänet ja sanoo, että hän on "niin pitkällä
halveksinnan alapuolella, että hänen huomaamisensa olisi
herrasmieheltä liikaa uhrattu. Kirkko piti häntä
jotenkin aisoissa, mutta nyt hän on päästänyt
valloilleen kaikenlaiset kauheudet, valehtelun, pettämisen,
huijauksen ja kaikenkaltaisen irstailun."6
- Palmyra Reflector, 19.3.1831.
- Millennial Star, vol. XL, pp. 771-772
- Biographical Sketches, Lucy Smith, pp. 211-213.
- David Whitmerin kirje Oliver Cowderylle 8.9.1847, painettu 'Ensign
of Liberty'-lehdessä 5/1848, p. 93; ks. myös 'Ensign
of Liberty,' 8/1849, pp. 101-104.
- John Whitmerin History of the Church, Modern Microfilm,
SLC, p. 22.
- History of the Church, vol. 3, p228.
|