Tämä
on Joseph Smithin vaimon erittäin hyvä, moninkertaisesti
palkittu elämäkerta. Kirja antaa myös hyvin totuudenmukaisen kuvan
mormonikirkon varhaisten vuosien moniavioisuuden harjoittamisesta.
Hyvin kiinnostava, huvittava, helppo lukea ja hyvin kirjoitettu.
Erinomainen kirja, oletpa sitten tosiuskovainen mormoni, entinen
mormoni tai vain epämääräisesti kiinnostunut joko mormonikirkosta
tai moniavioisuudesta.
- Leonard J. Arrington, kirkon ent. historioitsija:
- Eräs mormoni- ja 19. vuosisadan amerikkalaisen kirjallisuuden
suurenmoisista elämäkerroista. Rehellisyyden, selvyyden
ja reiluuden esikuva.
- Jan Shipps, kirjan Mormonism: The Story of a New Religious
Tradition kirjoittaja:
- Tarjoaa ennensaavuttamattoman perustellun ja hiotun kuvan varhaisesta
mormonismista naisen näkökulmasta katsottuna. ... Kirja
on loistava. Tästä lähtien se on oleva Emmaa kuvaava
perusteos.
- Lawrence Foster, kirjan Religion and Sexuality: The
Shakers, the Mormons, and the Oneida Community kirjoittaja:
- Eivät ainoastaan mormonit vaan kaikki, joita kiinnostaa
naisen rooli uskonnollisessa elämässä ja yhteiskunnassa,
huomaavat tämän kirjan poikkeuksellisen kiinnostavaksi.
Tekijät kertovat Emma Smithin monimutkaisen tarinan taidokkaasti
ja mukaansatempaavasti silti pysyen täsmällisen uskollisina
kattaville tutkimustuloksilleen. Tämä on merkittävä
kirja merkittävästä naisesta.
Emman (1804-1879) vanhemmat olivat Isaac Hale (1763-1839) ja Elizabeth
Lewis (1767-1842). Hän oli lapsista seitsemäs. Isaac Hale
ei hyväksynyt Joseph Smithiä tyttärensä aviomieheksi,
vaan piti tätä vätyksenä ja tyhjäntoimittajana.
Hän oli jo kahdesti hylännyt Joen tarjouksen. Mutta vihdoin
tammikuussa 1827 tuolloin 22-vuotias Emma karkasi kotoa naidakseen
mielestään komean pojan, johon oli ilmeisesti silmittömän
rakastunut, ja seurasi siitä lähtien miestään
paikasta toiseen, ojasta allikkoon. Hän ei enää koskaan
tavannut vanhempiaan v. 1831 Ohioon muuton jälkeen.
Emma ja Joe saivat keskenään yhdeksän lasta, joista
vain neljä poikaa sai kasvaa aikuisiksi. Lisäksi he adoptoivat
erään ystävän kaksosparin, joista vain tyttö,
Julia Murdoch, jäi eloon.
Joseph Smith nuoremman tultua lynkatuksi 1844 mormonikirkon presidentiksi
ja profeetaksi kannatettiin Brigham Youngia. Emma ei pitänyt
tästä ratkaisusta, eikä vähimpänä
syynä liennyt Youngin moniavioisuutta kohtaan osoittama myönteisyys.
Emma taas kasvatti lapsensakin uskomaan, ettei heidän isänsä
ollut harjoittanut sitä. Mahdollista on, että Emma olisi
päätynyt yhdeksi Youngin kymmenistä "vaimoista"
mikäli hän olisi lähtenyt v. 1846 mormonipioneerien
muassa Utahia kohti. Tuskinpa se vaihtoehto häntä olisi
miellyttänyt.
Emma jäi siis Nauvooseen ja meni vielä toisiin naimisiinkin
Lewis C. Bidamon-nimisen miehen kanssa 23.12.1847 vihkijänä
oli kiertävä metodistisaarnaaja William Hany. Emmalla
oli luumunvärinen hääpuku ja kultakello vitjoissa,
mutta pää oli paljas.
Bidamonin veljekset olivat hiljattain Nauvooseen muuttaneita.
He olivat Emmalle tuttuja jo ennen kuin Joseph surmattiin. Smith
oli tilannut kärryjä heiltä; John oli mukana punaisessa
tiilitalossa (Red Brick Store) toimineessa kaupassa ja perusti myöhemmin
oman saviastiakaupan, josta Emma osti astioita; kolmas veli Christian
vuokrasi huoneiston Mansion Housesta. Lewis toimi yhtenä yhdeksänjäsenisessä
"uusien kansalaisten komiteassa" v. 1846 ja pyrki kaikin
tavoin puolustamaan jäljellejääneitä mormoneja
ja vakuutti muille, että mormonit siirtyivät muualle niin
pian kuin voivat, ja ettei heitä tarvinnut pelätä.
Lewis Bidamon (1803 - 1891) oli huumorintajuinen, komeanlainen
pitkä mies, joka tavallisesti pukeutui hyvin. Hän ei koskaan
hyväksynyt mormonioppeja. Emma kuoli 30.4.1879, 35 vuotta profeetta-miehensä
jälkeen.
Joseph Smith III:sta tuli v. 1860 Uudelleenorganisoidun Myöhempien
Aikojen Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäinen presidentti,
sillä he uskoivat profeetanarvon periytymiseen ja ilmeisesti
siihen, että Joseph Smith nuor. oli mahdollisesti antanut tälle
pojalle isän siunauksen, johon liittyi lausuma pojan tulevaisuudesta
kirkon johdossa.
Emma oli paljon muutakin kuin vain eturivin miesten toveri ja apulainen.
Hän oli myös kykenevä, puhekykyinen ja vaikutusvaltainen
yksilö omasta puolestaan. Hän vaikutti syvällisesti
kohtaamansa uskonnollisen liikkeen kehitykseen, ja oli varteenotettava
henkilö, kun raha- ja muut käytännön asiat kirkossa
tulivat kysymykseen. Utahin mormonikirkkoa tämä moniavioisuutta
vastustavan ja kirkosta eriytyneelle lahkolle kannatuksensa antava
voimakas nainen on ollut hiukan kuin perhonen keitossa kylläkin
ihailtava Joseph Smithin vaimona, mutta arvostelun kohde Brigham
Youngin vastustajana.
Kirjan nimi viittaa siihen, että Emma yksityisenä ihmisenä
on jäänyt jonkinlaiseksi arvoitukseksi jälkipolville
historian läpi siilattuna: vaikka hän olikin hyveellisen,
tukea antavan ja nöyrän vaimon perikuva, nousi hän
kapinaan moniavioisuuden oppia vastaan hän piti sitä
vastenmielisenä ja Mormonin kirjan oppien vastaisena. Hän
vastusti aviomiestään sisukkaasti joka käänteessä
tämän pyrkiessä harjoittamaan ja opettamaan monivaimoisuutta.
Kirjan tekijät esittävät joukoittain todisteita sitä
negatiivista kuvaa vastaan, että Emma olisi ollut itsepäinen
ja toraisa tämä oli oikeastaan Brigham Youngin
lanseeraama karikatyyri Emmasta, sillä Young inhosi syvästi
Emman itsepintaista moniavioisuuden hylkäämistä ja
sitä paitsi pelkäsi, että lynkatun profeetan vaimon
kieltäytyminen matkustaa Utahiin vahingoittaisi haavoittuvaa
mormonilahkoa.
On vähän järkyttävää nähdä,
miten Emma, vaikkakin hän oli moniavioisuuden väsymätön
vastustaja, ei ollut mikään turhankaino tai tuomitseva
nainen. Kirjassa esitetään, miten Emma näki Josephin
uskottomuuden 19-vuotiaan Fanny Algerin kanssa Kirtlandissa, Ohiossa,
ja kuitenkin oli halukas antamaan anteeksi aviomiehelleen tämän
ja muita seksuaalisia tahdittomuuksia. Hän ei kuitenkaan voinut
sietää sitä, että Joseph pyrki rakentamaan monimutkaisen
opillisen oikeutuksen yksiavioisen liiton loukkaamiseksi.
38-vuotias Joseph vetosi toistuvasti jumalalliseen ilmoitukseen
Nauvoossa saadakseen teinityttöjä vaimoikseen. On vaikea
kuvitella kenenkään omia tarkoitusperiä enemmän
palvelevaa ilmoitussarjaa.
Sisältö
- Emma and Joseph, 1825-1827
- The "Elect Lady", 1827-1830
- Gathering in Ohio, 1830-1834
- "Seas of Tribulation", 1834-1838
- Strife in Missouri, 1838-1839
- Sanctuary in a Swamp, 1839-1841
- A New Order of Marriage, 1841-1842
- In Search of Iniquity, Spring-Summer 1842
- Aid to the Fugitive, June-September 1842
- More Wives and a Revelation, September 1842-July 1843
- The Poisoning, June-December 1843
- "Voice of Innocence", January-June 1844
- A Final Farewell, June 12-28, 1844
- The Lady and the Lion, Fall 1844
- Inherit the Legacy, October 1844-October 1845
- The Sun Casts a Shadow, Winter 1845-1846
- War in Nauvoo, February-December 1846
- The Major, 1846-1849
- Change in Nauvoo, 1850-1860
- Emma's Sons, Lewis's Son, 1860-1870
- Josephites and Brighamites, 1870-1877
- The Last Testimony, 1873-1879
- Epilogue
Jos olet kiinnostunut ainoastaan moniavioisuuskysymyksestä, paljon
kattavampi kirja on Richard Van Wagonerin "Mormon
Polygamy: A History".
Kansikuvan öljymaalaus kuuluu Uudelleenorganisoidulle Myöhempien
Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkolle.
|