R.W. Rasbandin kirja-arvostelu
listalta alt.religion.mormon
Tämä
massiivinen kirja on Quinnin kaksiosaisen, Myöhempien Aikojen
Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon johtoa käsittelevän
teoksen viimeinen osa. Se on kirjoitettu paljolti Leonard J. Arringtonin
hengessä Arrington oli Association of Mormon Letters-seuran
palkitsema, ja hän kirjoitti tavalla, jonka mukaan vilpittömyys
oli paras keino vahvistaa uskoa.
Kirjailija kuvaa johdannossa työtään "ensisijassa
kuvailevana" pikemmin kuin analyyttisenä. Puhtaaseen informaation
pohjautuvana kirja on huimaava. Alaviitteet, aikajana ja lyhyet
elämäkerrat ovat kultakaivos tutkijoille ja kenelle tahansa
vakavasti kirkon historiasta kiinnostuneelle.
Monet mormonien kirjoittamat historiantutkimukset painottavat johdon
keskinäistä yhteisymmärrystä ja yksimielisyyttä.
Quinnin kirja antaa vastapainoa näille kertomuksille piirtämällä
ääriviivoja johdon yhteenotoille, erimielisyyksille ja
inhimillisille heikkouksille.
Kirjasta löytää useita kertomuksia poliittisista,
taloudellisista ja teologisista riidoista. Tässä mielessä
vaaditaan lukijalta vahvaa todistusta, kun he lukevat johtajiensa
toimineen kuin erehtyväisten ihmisten ainakin. Itse voin sanoa
omasta näkökulmastani huokaisseeni syvään helpotuksesta,
kun saan tietää Herran palvelijoiden kykenevän tekemään
virheitä. Se merkitsee sitä, että minulla on vielä
toivoa :-)
Quinnia on arvosteltu siitä, että hän märehtii
ainoastaan negatiivisia puolia, mutta tämä teos ei ole
katkeroituneen luopion työtä. Ensimmäisessä
luvussa kerrotaan Hugh B. Brownin hengellisestä kokemuksesta,
joka saa lukijan hämmästymään ja ilahtumaan.
Ja vaikka henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä,
että kirkolla oli oikeus taistella naisten tasa-arvopykälää
(ERA) vastaan 70- ja 80-lukujen taitteessa, Quinnin luku tästä
ongelmallisesta ajasta synnyttää minusta järkeviä
kysymyksiä sellaisen poliittisen sekaantumisen hinnasta.
Kirja ei ole täydellinen. Johtuen sen enimmäkseen "kuvailevasta"
luonteesta, se tuntuu joskus tukahtuvan asiatiedoista; kertominen
tulee hajanaiseksi ja vaivalloiseksi. Vertaapa vaikka lukua kolme,
joka käsittelee presidentti Ezra Taft Bensonia, Quinnin samaa
aihetta käsittelevään esseehen, joka julkaistiin
Dialoguessa v. 1993 luulen, että huomaat kirjaversion
huonommaksi. Paljon arvokasta oivallusta katoaa. (Signature Books
tai the University of Illinois Press tekisivät suuren palveluksen,
mikäli kokoaisivat kirjamuotoon useita Quinnin hienoja esseitä,
joissa hän on parhaimmillaan.)
Quinn opetti minua muutamilla kursseilla kun olin opiskelemassa
Brigham Youngin yliopistossa. Hän vaikutti silloin hienolta
opettajalta ja hyvältä tyypiltä. ... Kun hän
pitäytyy vahvimpaan puoleensa, mikä on hierarkian sisäinen
historia, hän on verraton. Extensions of Power on huomattavan
suuri panos, joka auttaa meitä ymmärtämään
Jumalan työtä historiassamme. Ja jos vielä olet huolissasi
siitä, että johtavat veljet kuvataan vähemmän
täydellisinä, mieti tätä juttua suuresta satiirikosta
(ja hartaasta katolilaisesta) Evelyn Waughista: Eräs samassa
seurakunnassa käyvä lähestyi häntä ja sanoi:
Herra Waugh, te olette hirviö. En voi ymmärtää,
miten te pidätte itseänne kristittynä ja kuitenkin
kirjoitatte sellaisia hirveitä juttuja." Waugh vastasi:
"Hyvä rouva, käyn messussa joka aamu. Ellen olisi
kristitty, olisin tuskin inhimillinen ollenkaan". Tai kuten
joku muu joskus sanoi: "Kirkko on pikemminkin syntisten sairaala
kuin pyhien museo."
Julkaisusta Library Journal, 1.4.1997 s. 99:
Quinnin sarjan ensimmäinen osa The Mormon Hierarchy: The
Origins of Power (Signature, 1994) oli mormonismin tutkimuksen
maamerkkejä. Tämä viimeinen osa osoittaa tapoja ja
metodeja, joilla johto pitää yllä ja soveltaa auktoriteettiaan.
Jotkut tosiuskovaiset eivät ehkä ole mielissään
siitä muotokuvasta, jonka Quinn maalaa, mutta hänen dokumentaationsa
on niin perinpohjainen ja kiistämätön, että
harvat kykenevät asettaa hänen väitteensä kyseenalaisiksi.
Jotkut luvuista ovat tutkielmia tiettyjen henkilöiden kohoamisesta
johtoon, huomattavin näistä on Ezra Taft Benson (kirkon
13. presidentti ja profeetta, [Yhdysvaltain] presidentti Eisenhowerin
maatalousministeri), ja heidän vallankäytöstään.
Muut luvut tutkivat keinoja, joilla valtaa on hallitsemisessa käytetty.
Jo elämäkerralliset ja kronologiset liitteet ovat kirjan
hinnan arvoiset. Quinn, joka nykyään on riippumaton tutkija,
on epäilemättä mormonismin tutkimuksen johtava historioitsija.
Kirja on hallitseva tutkielma, jota suositellaan kaikille kirjastoille,
joilla on Amerikan historian kokoelma.
David S. Azzolina, Univ. of Pennsylvania Libs., Philadelphia
Julkaisijalta:
Mormonkirkkoa johtaa tänä päivänä vanhojen
miesten eliittiryhmä, joista lähes kolme neljännestä
on sukua nykyisille tai aiemmille kirkkoa johtaville auktoriteeteille.
Tämä dynastinen hierarkia pitää kokouksia keskenään;
kokouspöytäkirjat sen paremmin kuin kirkon talouskaan
eivät ole yleisön saatavilla. Suhdetoiminnan hoitajat
vakuuttavat jäsenille, että kaikki on hyvin ja että
veljien keskuudessa vallitsee sopusointu. Mutta haastattelemalla
kirkon entisiä apulaisia, tutkimalla satoja päiväkirjoja
ja käyttäen hyväkseen omia menneitä kokemuksiaan
kirkon historianosaston työntekijänä, Michael Quinn
esittää täyteläisemmän kuvan.
Hänen syvälleluotaava tutkimuksensa dokumentoi, kuinka
hallitsevat apostolit, seisemänkymmenet ja johtavat piispat
ovat lujatahtoisia, riippumattomia miehiä (paljolti muistuttaen
suuren yhtiön johtajia), jotka painostavat kollegojaan, luovat
pakottamalla liittoja, voittavat oveluudessa vastustajansa ja neuvottelevat
kompromisseista.
Quinnin teos The Mormon Hierarchy: Extensions Of Power paljastaa
salaisia poliittisia toimia, kirkon turvaosaston tutkimisia ja rankaistoimenpiteitä,
henkilökohtaisia "lainoja" kirkon kassakirstuista (näitä
viivattiin myöhemmin yli velkoina, joita ei maksettaisi takaisin),
ja muita etuoikeutettuja, valtaa hyödyksi käyttäviä
toimia. The Mormon Hierarchy tutkii johdon muuttuvaa roolia
ja asennetta näkykokemuksia kohtaan, niitä hetkellisiä
tapauksia, jotka ovat muodostaneet koorumissa noudatettuja sääntöjä
ja muotoja, ja päivästä päivään jatkuvia
byrokraattisia vehkeilyjä Brigham Youngin ajoista aina 21. vuosisadan
sarastukseen.
Kirkon omistaman FARMSin
arvostelu kirjasta syyttää Quinniä seuraavista
seikoista, mutta kuvaa todellisuudessa pikemminkin heitä itseään:
a. tekee suoria väärinlainauksia
b. muuttaa alkuperäisten kertomusten äänensävyä
c. tekee väitteitä (jotkut niistä provosoivia),
joilta puuttuu dokumentaatio
d. venyttää tapahtumien tulkintoja, jotta saisi ne tukemaan
väitteitään
e. jättää huomiotta ilmiselviä selityksiä
oletetuille "ongelmille"
f. vetää vääriä johtopäätöksiä
riittämättömän tutkimuksen takia
g. jättää pois todisteita, jota vastustavat hänen
väitteitään
h. keksii oletettuja "ristiriitoja"
i. märehtii oletettuja ristiriitoja, jotka selviävät
pienelläkin vakavalla miettimisellä
j. vetää johtopäätöksiä, jota ovat
kirjan omia todisteta vastaan, ja
k. jopa väärentää todisteita tukemaan teorioitaan.
|