Vuosien
tutkimuksen ja useiden aiheesta julkaistujen artikkeleiden jälkeen
D. Michael Quinn kokosi, laajensi ja loi mestariteoksensa mormonihierarkian
alkuperästä ja kehityksestä. Quinnin kirja ei märehdi
perinteistä historiaa, jota on kerrottu yhä uudelleen
viimeisten yli sadan vuoden kuluessa, vaan painottaa (ja korjaa)
väärin tehtyjä tulkintoja, jotka ovat hiipineet viralliseen,
erityisesti Utahin MAP-kirkon, versioon historiastaa.
Tämä kaksiosaisen sarjan ensimmäinen osa käsittelee
melkein yksinomaan hierarkiaa ennen Brigham Youngin kirkon Utahin
kautta; vain viimeinen luku antaa esimakua tulevasta kakkososasta.
Tämän vuoksi muidenkin mormonilahkojen luulisi kokevan
kirjan sisällön tärkeänä historiansa —
eikä vähiten seuraantokriisin — analyysinä.
Quinn pyrkii antamaan korjatun kuvan Melkisedekin pappeuden palautuksesta,
joka virallisen historian mukaan tapahtui aivan varmasti ennen kirkon
perustamista 6.4.1830. Kertomusten mukaan raamatulliset Uuden testamentin
hahmot Pietari, Jaakob ja Johannes ilmestyivät Joseph Smithille
ja Oliver Cowderylle v. 1829 ja antoivat heille Melkisedekin pappeuden
"avaimet", jotka he puolestaan olivat saaneet Jeesukselta.
Quinn osoittaa, ettei sellaisille väitteille ole mitään
todisteita. Tässä vaiheessa hän puolestaan esittää
mielestäni hataria todisteita, joiden perusteella 'palautuksen'
ajankohta olisi ollut v. 1830 — muutamia kuukausia kirkon virallisen
perustamisen jälkeen.
Jos näin olisi, se aiheuttaisi ongelman nykyiselle kirkolle,
sillä se väittää, että "vanhin" (eräs
pappeuden asteista) voi olla ainostaan olemassa Melkisedekin pappeuden
alaisena, ja että Pyhä Henki voidaan antaa ainoastaan
Melkisedekin pappeuden valtuudella. Kuitenkin tällaista tapahtui
ennen kuin Melkisedekin pappeus oli 'palautettu' ja siten miehet,
jotka nimellisesti olivat "vanhimpia" toimivat oikeastaan ilman
valtuutta kastaessaan ja konfirmoidessaan ihmisiä.
En kannata Quinnin teoriaa v. 1830 palautuksesta sen paremmin kuin
kirkon virallista kantaa v. 1829 tapahtuneesta palautuksesta — jos
ottaa huomioon, ettei edes kirkon omassa Käskyjen kirjassa,
joka painettiin v. 1833, mainittu mitään tällaisesta
"korkeammasta" pappeudesta eikä Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen
ilmestymisestä. Pappeuden palautus ja valtuus Jumalalta ovat
kuitenkin niin ensisijaisen tärkeitä asioita mormonikirkolle,
että luulisi sen tarinan olleen hyvinkin tarkasti selostetun,
ja ilmoituksen olisi tietysti pitänyt olla mukana Käskyjen
kirjassa.
On tietysti mahdollista, että Joseph Smith itse keksi idean
Melkisedekin pappeudesta vaikkakin vasta v. 1833 jälkeen, mutta
jos tutkitaan Smithille läheisten Oliver Cowderyn ja David
Whitmerin lausuntoja, voidaan olettaa, että Cowderyn ja Sidney
Rigdonin vaikutus pappeuden palautuksen tarinan luomiseen on todennäköisempi
vaihtoehto.
Sivulla 166 Quinn näyttää hyväksyvän perinteisen
legendan siitä, kuinka Brigham Young muuntui maagisesti Joseph
Smithiksi. Quinn sanoo, että "Aikalaiset viittasivat Youngin
muuntumiseen." Mikään Quinnin mainitsema viittaus ei kuitenkaan
mainitse muuntumista, vaan vain manttelinperimyksen "selvyyden".
Mormonien lehdessä Times and Seasonista (jota Kahdentoista
koorumia kannattava toimitti) lainattu lause "Eliaan mantteli on
todella laskeutunut Kahdentoista harteille" ei edes väitä,
että ihmiset olisivat nähneet kokouksessa jonkin ihmeen
tapahtuneen. Quinnin olisi ehkä pitänyt tarkistaa tätäkin
asiaa vielä pidemmälle — ehkei se jostain syystä
kiinnostanut häntä tarpeeksi, ja siksi toiseksi hän
väittää yhä uskovansa mormonismiin. Esimerkiksi
Richard S. Van Wagoner on myöhemmin osoittanut, että
tämä "ihme" oli Utahin kirkon myöhemmin keksimä
tapahtuma, joka auttoi sen kannattajia perustelemaan seuraantokriisin
tulosta. Saa nähdä, muuttaako Quinn käsitystään
ja selostustaan tästä asiasta, mikäli hän kirjoittaa
teoksestaan uudistetun laitoksen.
Eräs tärkeimmistä asioista, joita Quinn tuo esille,
on se, että Kahdentoista apostolin koorumilla ja/tai Brigham
Youngilla ei ollut sen parempia oikeuksia tulla Joseph Smithin seuraajiksi
koko kirkon presidentteinä kuin monella muulla — voidaan ajatella,
että esimerkiksi Sidney Rigdonilla, Smithin omalla perheellä
tai William Marksilla oli suuremmat oikeudet johtaa kirkkoa kuin
Youngilla ja Kahdentoista koorumilla. Kahdentoista koorumilla oli
ainoastaan selvät valtuudet johtaa niitä kirkon alueita,
joilla vaarnoja ei vielä ollut perustettu.
Jos on kiinnostunut johtavan patriarkan ja johtavan piispan virkojen
kehityksestä, niin niitäkin käsitellään
kirjassa. Kumpikaan virka ei ollut hyvin määritelty, ja
ne kehittyivätkin dramaattisesti vuosien kuluessa.
Kirja on välttämätön kaikille varhaisesta mormonihistoriasta
kiinnostuneille, ja jossain määrin myös mormonismin
opeista kiinnostuneille. Jo liitteet ovat kirjan hinnan arvoisia:
niihin sisältyy yli 200 sivua kirkon varhaisten, ylimpien johtajien
lyhyitä elämäkertoja vv. 1830-47; tietoa mormonien
turvajoukoista 1833-47; osittainen mutta silti hyvin dokumentoitu
lista daniiteista v. 1838; "Pyhän veljeskunnan" perustamiskokouksen
pöytäkirjat; kaikkien Viidenkymmenen neuvoston alkuperäisten,
yli viidenkymmenen jäsenen elämäkerrat, sekä
50-sivuinen, kirkon 17. ensimmäiset vuotta käsittävä
tapahtumalista.
Käskyjen kirja
Melkisedekin pappeuden palautuksesta
Sidney Rigdonista
Amerikkalainen sivu seuraannosta (off-site)
Mormoni Orson Scott Card arvostelee kirjaa väärin perustein
Quinn ei väitä, että kirkon johtajat "määräsivät
ja palkitsivat toisinajattelijoiden murhaamisen ja pahoinpitelyn",
niin kuin Orson Scott Card kirja-arvostelussaan väittää.
Hän tuo kyllä esille todisteita siitä, että
näin on saattanut olla, kun katsotaan lausuntoja, paikkoja
ja muita saatavilla olevia todisteita, mutta ei väitä,
että niin oli. Quinn ei myöskään väitä,
että Smith olisi saanut aikaan pahimman daniittiväkivallan
Missourissa ja että sen vuoksi mormonit olisivat ansainneet
heihin kohdistetun vainon, niin kuin Card painokkaasti väittää
hänen päätelleen. Quinn väittää sen
sijaan, että Joseph Smith tiesi daniiteista ja tarjoaa paljon
todisteita tälle väitteelle. Quinn tuo esiin myös
runsaasti todisteita muista daniitteja koskevista kysymyksistä.
Card väheksyy Quinnin käyttöä, koska tämän
materiaali hänen mielestään on vain luopiomormonin
todistus. Ja kuitenkin suurin osa Quinnin käyttämistä
lainauksista ja lähteistä on peräisin kuolemaansa
asti Utahin kirkolle uskollisilta mormoneilta. Hän ei väitä
mitään sinnepäinkään, että mormonit
olisivat ansainneet saamansa kohtelun, vaan puhuu päinvastoin
useassa kohdin — erityisesti käsitellessään Hauns
Millin luona tapahtunutta verilöylyä, jossa 18 mormonia
surmattiin, ja Carthagen tapahtumia. Sivulla 99 Quinn sanoo: "Mormonien
suorittama missourilaisten ei-mormonien ryöstely vuonna 1838
oli lievää verrattuna anti-mormonistien miliisien käyttämään
raakuuteen."
Kuulostaako tämä Cardin korvissa tosiaankin kuin Quinn
väittäisi, että mormonit saivat mitä ansaitsivat,
vai onko hänen harhainen arvostelunsa merkki oikeauskoisen
mormonin kieltäytymisestä uskoa, että varhaiset mormonit
voivat tehdä jotain väärin, ja loukkaantumisesta
siitä, että joku historioitsija valottaa joitakin noista
väärinteoista?
Mormonihistorian vääristely ja sen jälkikäteen
tapahtuva siilaaminen tosiuskovaisille näyttävät
pitävän Cardin kaltaiset mormonit tilassa, jossa he luulevat
joka ikisen mormoneihin kohdistuneen "vainon" olleen täydellisesti
ja kerta kaikkiaan provosoimatonta.
Vielä eräs mielenkiintoinen kommentti Cardilta: "Ainoa
kiusa on se, että Quinn ei voi lakata nälvimästä
Joseph Smithin tapaa muutella aiemmin saamiaan ilmoituksia. Minusta
vaikuttaa täysin loogiselta se, että Joseph Smith ei jättänyt
vanhoja ilmoituksia koskemattomiksi saadessaan uutta valoa ja tietoa,
vaan hän yksinkertaisesti muutti vanhoja ilmoituksia siten,
että ne täsmäsivät hänen saamansa myöhemmän
ymmärryksen kanssa." Nähtävästi Card tuntee,
että Joseph Smith unohti koko jutun Pietarista, Jaakobista
ja Johanneksesta kun hän julkaisi ilmoitukset ensimmäisen
kerran. On myös outoa, että jos ilmoitukset tosiaankin
olivat "Jumalasta" niin kuin Smith väitti, miksi sitten uusi
ilmoitus samalta Jumalalta olisi ristiriidassa aeimman kanssa? Vaikka
Smith olisikin antanut ilmi asioita, jotka hän sai tämän
"uuden valon ja tiedon" kautta ajan myötä, miksi hänen
olisi ollut tehtävä se salaa eikä rehellisesti myöntäen,
että muutoksia tehtiin?
Onko Card sitä mieltä, että historioitsijan pitää
jättää ilmoituksiin tehdyt muutokset huomiotta? Sellainen
muuttaisi koko Quinnin aseman historioitsijasta uskonpuolustajaksi.
Card näyttää haluavan antaa Quinnin kirjasta sellaisen
kuvan, että siitä mahdollisesti kiinnostuneet mormonikirkon
jäsenet eivät kaikin mokomin lukisikaan sitä.
Card itse on melko tunnettu sci-fi-romaanien kirjoittaja.
Muutoksista
Vainosta
Sivuja Hauns Millin verilöylystä (off-site)
Orson Scott Cardin kirja-arvostelu
Kustantajalta:
Mormonihistorioitsija Quinn jäljittää myöhempien
aikojen pyhien järjestöllisen rakenteen kehitystä alkuperäisestä,
tasa-arvoisesta "uskovaisten papistosta" monimutkaiseksi hierarkkiseksi
instituutioksi. Quinn dokumentoi myös historiallisten aikakirjojen
muuttelemisia, jotka hämärsivät tätä kehitystä,
ja analysoi MAP-kirkon viittä johtavaa koorumia.
Joseph Smithin vuonna 1828 alkuun lähtenyt mormonien palautusliike
viehätti käännynnäisiä yrityksen epä-hierarkkisen
luonteen vuoksi. Juuri sen tähden, että sillä ei
ollut pappeja, säädöksiä tai dogmeja. Smithin
aikomuksena oli antaa jokaisen olla profeetta, ja kuka tahansa,
joka tunsi itsensä kutsutuksi saarnaamaan, voi tehdä niin
vapaasti ilman muodollista virkaa. Vasta seitsemän vuotta myöhemmin
kuulivat mormonit ensi kertaa enkelien palauttamasta valtuudesta
ja tarpeesta jäljitellä varhaisen kristillisen kirkon
hierarkiaa. Samana vuonna (1835) järjestettiin Kahdentoista
apostolin koorumi, mutta heidän valtansa ulottui ainoastaan
jo järjestyneiden vaarnojen [hiippakuntien] ulkopuolisille
alueille.
Kussakin vaarnassa sen johtaja valvoi hengellistä kehitystä
ja piispa ajallisia tarpeita. Smithin marttyyrikuoleman aikaan 1844
kirkolla oli viisi johtavaa koorumia, joilla oli eri valtuuksia.
Ilmeisin seuraaja Smithille olisi ollut Illinoisin vaarnan johtaja
William Marks, joka vastusti salaisia moniavioisuuden, voitelun
ja temppelipyhityksen rituaaleja sekä salassa tapahtuvaa poliittista
toimintaa.
Salainen Viidenkymmenen neuvosto oli hiljattain asettanut Smithin
Maan kuninkaaksi ja laittanut matkaan lähettiläitä
muodostamaan liittoja Yhdysvaltoja vastaan. Vaikka suurin osa kirkon
jäsenistä ei tiennyt mitään tällaisesta
kehityksestä, niin Brigham Young Kahdentoista koorumin johdossa
toimi päättäväisesti eliminoidakseen presidenttiyden
vastustajat ja viedäkseen eteenpäin Smithin poliittisia
ja opillisia uudistuksia ja sosiaalista kerrostumista.
Youngin 20. vuosisadan perintö on hyvin määritelty
rakenne ilman varhaisen mormonismin spontaanisuutta ja tasa-arvoista
kaaosta.
Historioitsija D. Michael Quinn tutkii myöhempien aikojen
pyhien historian kahta ensimmäistä, myrskyisää
vuosikymmentä. Hän osoittaa, miten tapahtumia ja oppeja
pantiin ilman melua ja jälkeenpäin jo julkaistujen pyhien
kirjoitusten ja virallisten aikakirjojen lomaan siloittelemaan usein
myrskyisää ja sattumanvaraista kehitystä. Mormonismin
byrokratisoituminen oli väistämätöntä,
mutta se, miten se tapahtui, oli yllättävää
ja kiehtovaa.
D. Michael Quinn on entinen Brigham Youngin yliopiston historian
professori. Häntä on palkittu useilla palkinnoilla kuten
Samuel F. Bemisin, George W. Eglestonin ja Frederick W. Beinecken;
Mormonihistoriallisen seuran "Paras kirja" ja "Paras artikkeli"-apurahoilla;
"Huomattava opettaja"-nimityksellä BYU:sta valmistuvien äänestyksellä.
Hänet on myös kutsuttu luennoimaann Pariisin yliopistoon
Fondation de la Maison des Sciences de l'Homme-säätiön
kautta ja hän on saanut muitakin kutsuja. Hän on kirjoittanut
teokset
Quinn on toimittanut teoksen The
New Mormon History: Revisionist Essays on the Past ja kirjoittanut
artikkeleita m.m. seuraaviin kirjoihin:
- American National Biography
- Faithful History: Essays on Writing Mormon History
- Fundamentalisms and Society: Reclaiming the Sciences, the
Family, and Education
- Reader's Encyclopedia of the American West
- Under an Open Sky: Rethinking America's Western Past
and
- Women and Authority: Re-emerging
Mormon Feminism.
Quinnin tutkimuksestaan saamiin huomionosoituksiin kuuluvat apurahat
Amerikan Taide- ja tiedeakatemialta, Amerikan Tiedemiesseurojen
neuvostolta, Henry E. Huntingtonin kirjastolta, Kansalliselta humanististen
tieteiden rahastolta, rouva Giles Whitingin säätiöltä,
Yalen yliopistolta sekä muilta tahoilta.
Brigham Youngin yliopiston akateemisesta vapaudesta
Lue mielellään myös Garn
LeBaron Jr.n arvostelu kirjasta. Vertailun vuoksi voit katsoa,
mitä eräällä ortodoksimormonilla, sci-fi-kirjailija
Orson Scott Cardilla on sanottavaa teoksesta.
Selostus kirjan toisesta osasta Mormon
Hierarchy: The Extensions of Power (Vallan laajentumat)
|