"MAP-kirkko rankaisee kuutta huomattavaa oppinutta"
on esimerkki niistä lehtiotsikoista, jotka
kertoivat rankaisutoimenpiteistä lehdissä yli Yhdysvaltain
Keski-Lännen osavaltioiden ja ulottuivat niinkin kauas kuin
New Yorkiin ja Washingtoniin syys- ja lokakuun aikana vuonna 1993.
Vaikka tämä
nyt onkin melko vanha uutinen, se on osoitus kirkon halusta rajoittaa
jäseniensä, oppineiden ja muiden, syvälleluotaavaa
historiallista tutkimusta.
Mistä nämä
suuret otsikot? No, ainoa syy sille, että nämä yksityiset
ihmiset joutuivat lehtiin on se, että he olivat huomattavia
oppineita monet, monet muut, sadat ja tuhannetkin itse asiassa,
ovat tulleet samoin kohdelluiksi kirkossa, ei vain Suolajärven
laaksossa, vaan myös maailmalla. Mutta koska nämä
ihmiset eivät yleensä ole tunnettuja, lehdistö ja
yleisö eivät tavallisesti ole kuulleet heistä.
Yllä mainitut kuusi huomattavaa tutkijaa
- D. Michael Quinn Historioitsija
ja entinen Brigham Youngin yliopiston professori. Hän on
kirjoittanut vähintään kuusi artikkelia kirkon
kuukausijulkaisuun Ensigniin ja monia muita kirkon omistamaan
tutkielmasarjaan Brigham Young University Studies. Hänet
tunnetaan ehkä parhaiten erittäin pätevistä
artikkeleistaan, jotka käsittelevät kirkon johdon hyväksymiä
moniavioisia liittoja vuoden 1890 virallisen julistuksen jälkeen.
Erotettu.
- [eräs tutkija] Kuuluisa erinomaisista
kirjoistaan Jesajasta ja viimeisistä ajoista. Erotettu.
- Paul Toscano asianajaja Salt Lake
Cityssä, kirjoittanut yhdessä vaimonsa Margaretin kanssa
useita artikkeleita ja kirjan nimeltä Strangers in Paradox.
Hän puhui vuonna 1993 Sunstone-symposiumissa ja antoi puheelleen
otsakkeen "Kaikki ei ole parhain päin Siionissa: Tosi
kirkon vääriä opetuksia." Erotettu.
- Lavina Fielding Anderson Kirkon
lehden Ensignin toimittaja ja kirjoittaja vuosina 1973-81.
Tuottelias kirjailija. Koonnut sellaisia viimeaikaisia kirkossa
sattuneita juttuja, joita hän kutsuu "hengelliseksi
väärinkäytökseksi". Erotettu.
- Maxine Hanks Tulinen feministi.
Kirjan "Women and Authority: Re-emerging Mormon Feminism"
(Naiset ja auktoriteetti: palaava mormonifeminismi) toimittaja.
Hän on myös kirjoittanut ja puhunut paljon aiheesta
Taivaallinen Äiti. Erotettu.
- Lynne Kanavel Whitesides Mormoninaisten
foorumin johtaja. Jäsenoikeudet otettu pois eli pantu
koeajalle.
Tämän kirjoittaja on saanut kahdesti tilaisuuden
keskustella Margaret Toscanon kanssa (viimeksi 28.3.1994)
näiden rankaisuoikeudenkäyntien jälkeen. Tilanne
oli silloin tämä:
Ylläolevista kolme näki tarpeelliseksi
hakea muutosta asiaansa korkeammassa kirkon instanssissa: Lavina
Fielding Anderson, Paul Toscano ja Lynne Whitesides.
[eräs tutkija] harkitsi yhä, hakisiko
muutosta vai ei.
Lavinan muutoshaku ei onnistunut; hänen
vaarnanjohtajansa kävi tapaamassa häntä ja kertoi,
että hän oli saanut johtavilta veljiltä asiaa koskevan
kirjeen, mutta että hän ei saanut näyttää
sitä Lavinalle eikä antaa hänelle siitä kopiota.
Lavina kävi
yhä säännöllisesti kirkossa joka viikko ja yritti
olla niin aktiivinen kuin hänen sallittiin olla. Hän kirjoitti
parhaillaan kahta kirjaa, joista toinen on kokoelma tapauskohtaisia
selostuksia "kirkollisista tai hengellisistä väärinkäytöksistä".
Lynne Whitesidesin muutoshaku ei myöskään
onnistunut. Häneltä vietiin jäsenoikeudet "kirkon
lakien vastaisesta käytöksestä" ja hänen
hakunsa jälkeen hänelle on annettu lista asioista, joissa
hänen kirkon mielestä pitää katua ja muuttaa
tapojaan. Kaksi näistä kuuluu näin: hän ei saa
keskustella tai puhua Taivaallisesta Äidistä, eikä
hän saa ryhmittyä muiden samoinajattelevien kanssa.
Paul Toscano tunsi selvästi, että
rankaisuneuvosto hänen vaarnassaan oli laillisesti ja kirkollisesti
ennakkoluuloinen, sillä hänelle kerrottiin, että
Gordon B. Hinckley oli mukana järjestämässä
oikeudenkäyntiä, joka päättyi hänen rankaisemiseensa
[kirkon ylimmän johdon ei pitäisi sekaantua vaarnan rankaisuihin
ainakaan virallisesti]. Paul tunsi siten, ettei hän voisi vedota
Kahdentoista koorumiin, jonka jäsen Hinckley silloin oli, eikä
myöskään Ensimmäiseen presidenttikuntaan, sillä
hän tiesi, että presidentti Benson oli fyysisesti
ja psyykkisesti kykenemätön ymmärtämään
tilanteen pulmallisuutta.
Paul päätti
siksi seurata Herran kehotusta, joka on annettu Opin ja Liittojen
kirjassa, ja vedota yleiskonferenssin osanottajiin. On tarpeetonta
sanoakin, ettei hänen vetoomuksensa saanut vastakaikua, kuten
hänen vaarnanjohtajansa hänelle kertoi. Vastaus, jonka
hän sai, oli presidentti Hinckleyn allekirjoittama ja samantyylinen
kuin Lavinan saama. Hänen vaarnanjohtajansa ei kuitenkaan noudattanut
kirjeen toivomusta olla näyttämättä sitä
Paulille. Kirjeessä sanottiin, että johtavat veljet olivat
rukoilleet hänen vetoomuksestaan ja päättäneet
tukea vaarnan oikeudenkäynnin päätöstä.
He toivoivat myös, että hän katuisi ja palaisi kirkon
täydeksi jäseneksi. Kirjeessä toivottiin myös,
ettei sitä näytettäisi hänelle eikä hänelle
annettaisi kopiota.
Toscanot eivät
nykyään käy kirkon kokouksissa, mutta ovat vahvasti
mukana ryhmässä nimeltä the Mormon Alliance
ja ovat muutoin niin aktiivisia kuin voivat.
Maxine Hanksin tekemisistä ei ole tietoa.
[Suom. huom. 1994. Hän on 15.10.2000 kirjoittanut eräiden
muiden naisten kanssa protestiartikkelin,
joka pyrkii korjaamaan esim. presidentti Hinckleyn ja muiden kirkon
miesten harhaluulon, jonka mukaan mormoninaiset olisivat tyytyväisiä.]
Michael Quinn päätteli, ettei
kannattaisi hakea muutosta. Hän ei edes ollut mukana kurinpito-oikeudenkäynnissä,
vaan kirjoitti puolustuksekseen. Ote:
Vannoin, etten milloinkaan enää ottaisi
osaa prosessiin, joka oli muotoiltu rankaisemaan minua sen vuoksi,
että toimin epätoivotun historiallisen todistusaineiston
välittäjänä, ja pelottamaan minut niin, etten
jatkaisi työtäni mormonihistorian parissa.
Hän vahvistaa kuitenkin uskovansa, että:
Jeesus on Kristus, että Joseph Smith oli
Jumalan profeetta, jonka kautta evankeliumi palautettiin, ja että
Ezra Taft Benson on profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja
tänä päivänä.
Michael ei käy kokouksissa kirkon enemmistön
kanssa, mutta on yhä aktiivinen puhuja kirkon ulkopuolisissa
kokoontumisissa ja jatkaa historian tutkimista. [Huom. Hän
on m.m. uusinut kirjansa Varhainen mormonismi taikuuden näkökulmasta
katsottuna v. 1998]
In his research
Quinn discovered that for a number of years after the 1890 Manifesto,
which the Church claims was supposed to stop the practice of plural
marriage, a number of prominent Church leaders and others were secretly
given permission to take plural wives. Quinn pursued information
concerning this subject but found that Church leaders would not
allow him to examine some important documents in the First Presidency's
vault. In his article, "On Being a Mormon Historian (and its
Aftermath)", Michael Quinn wrote the following:
"President Hinckley telephoned in June 1982
to say that he was sympathetic about a request I had written to
obtain access to documents in the First Presidency's vault but
that my request could not be granted...
In May 1984
my College Dean told me he had been instructed by "higher
authority" to ask me not to publish a paper I had just presented
to the Mormon Historical Association. It was a historical survey
of the public activity of General Authorities in business corporations.
The Dean apologized for having to make this request. I agreed
not to publish my presentation and told no one about the incident.
In 1985, after "Dialogue" published my article "LDS Church Authority
and New Plural Marriages, 1890 - 1904", three apostles gave
orders for my Stake President to confiscate my temple recommend...
I was told that three apostles believed I was guilty of "speaking
evil of the Lord's anointed." The Stake President was also
told to "take further action" against me if this did
not "remedy the situation" of my writing controversial
Mormon history... I told my Stake President that this was an obvious
effort to intimidate me from doing history that might "offend
the Brethren". The Stake President also saw this as a back-door
effort to have me fired from BYU...
I find it
one of the fundamental ironies of modern Mormonism that the General
Authorities who praise free agency, also do their best to limit
free agency's prerequisites - access to information, uninhibited
inquiry, and freedom of expression."(Faithful History: Essays
on Writing Mormon History. Edited by George D. Smith.1992. pps.
90-93,95.)
With reference to an address that Boyd K. Packer
made in the Summer of 1981 (Packer's address printed in BYU Studies,
Summer 1981) D. Michael Quinn made a momentous lecture at Brigham
Young University on November 4th 1981. I feel that more than anything,
this talk, impressive and often inspired, did a lot towards Quinn's
reputation being tarnished in the eyes of the leaders of the Church.
Newsweek described the talk by Quinn as a "stirring defense of intellectual
integrity". To close this article we quote from D. Michael
Quinn's talk:
"...General Authorities in recent years have
criticised Mormon historians for re-publishing in part or whole
out-of-print Church publications such as the 1830 Book of Mormon,
the Journal of Discourses (edited and published for thirty-two
years under the auspices of the First Presidency), and statements
taken from former Church magazines published for the children,
youth, and general membership of the Church. It is an odd situation
when present General Authorities criticize historians for re-printing
what previous General Authorities regarded not only as faith-promoting
but as appropriate for Mormon youth and new converts.
...A more
serious problem of Mormon history is involved in the implications
of Boyd K. Packer's demand that historians demonstrate that "the
hand of the Lord has been in every hour and every moment of the
Church from its beginning to now." Every Mormon historian
agrees with Ezra Taft Benson that "we must never forget that
ours is a prophetic history," but there are serious problems
in the assertion or implication that this prophetic history of
Mormonism requires the "hand of the Lord" in every decision,
statement and action of the prophets"
[If this was so we would have no changes in the
principles and doctrines of the Gospel this is what the "Truth
Seeker" has been trying to point out.]
"...Central to the apparent demands of Elders
Benson and Packer is the view that the official acts and pronouncements
of the prophets are always the express will of God. This is the
Mormon equivalent of the Roman Catholic doctrine of papal infallibility...
Elder Packer
is not advocating Paul's dictum of milk before meat, but he demands
that Mormon historians provide only a Church history diet of milk
to Latter-day Saints of whatever experience... a diet of milk
alone will stunt the growth of, if not kill, any child.
...Why does
the well-established and generally respected Mormon Church today
need a protective, defensive, paranoid approach to its history
that the actually embattled earlier Saints did not employ?
Ezra Taft
Benson and Boyd K. Packer want Church history to be as elementary
as possible and as defensive as possible. This is Accommodation
History for consumption by the weakest of the conceivably weak
Saints, for the vilest of the conceivably vile anti-Mormons, and
for the most impressionable of the world's sycophants...
The Accommodation
History advocated by Elders Benson and Packer and actually practised
by some LDS writers is intended to protect the Saints, but actually
disillusions them and makes them vulnerable... The tragic reality
is that there have been occasions when Church leaders, teachers,
and writers have not told the truth they knew about difficulties
of the Mormon past, but have offered to the Saints instead a mixture
of platitudes, half-truths, omissions, and plausible denials...
A so called "faith promoting" Church history which conceals
controversies and difficulties of the Mormon past actually undermines
the faith of the Latter-day Saints who eventually learn about
the problem from other sources... Historians have not created
the problem areas of the Mormon past; they are trying to respond
to them. Believing Mormon historians like myself seek to write
candid Church history in a context of perspective in order to
inoculate the Saints against the historical disease germs that
apostates and anti-Mormons might thrust upon them.
D. Michael Quinn. Talk before the Mormon Historical Association.
Brigham Young University, 4th November 1981
Whether you agree or disagree with Quinn's sentiments
doesn't really matter. What does matter is that he should have the
right to express them. Remember what Joseph Smith said when somebody
was being tried at a Church Court for their beliefs:
"I did not like the old man being called
up for erring in doctrine. It looks too much like the Methodist,
and not like the Latter-day Saints. Methodists have creeds which
a man must believe or be asked out of their Church. I WANT THE
LIBERTY OF THINKING AND BELIEVING AS I PLEASE. It feels so good
not to be trammelled. It does not prove a man is not a good man
because he errs in doctrine." (History of the Church 5:340)
I refer back to the questions received by the editors
of "Truth Seeker" in Vol.1:1 pps.16-19. with regards to the eternal
welfare of those who have been excommunicated wrongfully - they
will not lose their reward. The priesthood hasn't any power in unrighteousness.
To conclude, suffice it to say, that the "September Six" as some
call them are all well and they are all as strong in their convictions
as to the divinity of the restoration of the Gospel as ever, and
have many hundreds of supporters and well wishers around them. We
send them our regards, and wish them success and happiness in the
future.
Malcolm J. Vickery
Lisää kirkon käsityksestä historiallisista aiheista
Kirjallisuutta
|