Eräs mielenkiintoisimmista mormoniteologian kehityksistä on Jumalan
olemuksen kehitys. Kuka tahansa aktiivijäsen osaa nykyään kertoa
sinulle, että Vanhan testamentin Jehova oli oikeastaan Jeesus, ja
että tämän Jehova-Jeesuksen isä on Jumala eli Elohim. Näillä molemmilla
oletetuilla olennoilla on ruumis. Kun tämä sama jäsen alkaa lukea
kirkon varhaisten johtajien kirjoituksia (esim. Mormonin kirjan
ensimmäistä laitosta, ei suom.), hän yleensä yllättyy havaitessaan,
ettei tämä aina ole ollutkaan kirkon oppi.
Aina
viime vuosisadan vaihteeseen saakka MAP-kirkko opetti, että Jehova
oli Isä. Vuosisadan vaihtuessa tuli mukaan uusia tulkintoja, sellaisia
kuin esim. James Talmage antoi kirjoissaan Jeesus Kristus
ja Uskonkappaleet, ja tuo käsitys alkoi muuttua. Joseph Smith
uskoi Jehovan ja Elohimin olevan saman olennon (Isän) ja että Jeesus
oli Jeesus (Poika).
1900-luvun
alkupuolelle asti opetettiin, että Jehova oli Isä Jumalan nimi,
samoin kuin Elohim. Raamatun tutkijat sanovat, että Elohim on hebreankielinen
monikkomuoto sanasta jumala, ja JHVH oli "Minä olen"-olennon lausumaton
symboli. Jopa tämä Joseph Smithiä ylistävä MAP-kirkon
laulu kertoo:
Praise to the man who communed with Jehovah!
Jesus anointed that Prophet and Seer.
W.W. Phelps, Praise to the Man
Suomeksi suunnilleen:
Ylistys miehelle joka puheli Jehovan kanssa!
Jeesus voiteli tuon profeetan ja näkijän.
Olen löytänyt lauluun erään suomennoksen, josta
sana Jehova on tipautettu pois ja käytetty sen sijaan
neutraalimpaa Herra-sanaa:
Kunnia miehelle, ken tuntea sai Herran!
Voideltu profeetta hän on Jeesuksen.
Kansat ja kuninkaat viel kiittää häntä kerran
Työstänsä viimeisen armotalouden.
Kunnia profeetan, ken taivaaseen astui!
Petturit, tyrannit nyt turhaan häntä vainoaa.
Joukossa Jumalten hän veljensä muistaa
Vapaana vallasta kuoleman.
Joseph Smith opetti, että nuo kaksi olivat erillisiä yksilöitä.
Jeesus ja Jehova olivat kaksi eri persoonaa: Jehova oli hebreankielinen
yksikkömuoto Isä Jumalan nimestä, ja Jeesus Kristus meidän oletettu
vapahtajamme ja hänen poikansa. Smith opetti:
Herra (Jehova) on puhunut Jesajan (42:1) kautta, sanoen,
"Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon
minun sieluni mielistyi." ilmeisesti viitaten Herraan Jeesukseen
Kristukseen, Jumalan Poikaan, valittuun, tai Isän valittuun. (1
Piet. 1:20) "hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman
perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä
varten, jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan" palvellaksenne häntä
maailman vapahduksessa, (Jes. 42:6) kansoille liitoksi, pakanoille
valkeudeksi ja hänen kansansa Israelin kirkkaudeksi, (Ap.t. 10:42)
hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi,
(Ap.t. 13:38) että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus,
(Mark. 16:15, 17), (Apt. 10:42), että hänen kauttansa syntien anteeksiantamus
julistettaisiin (Apt. 13:38), kaikille, jotka olisivat kuuliaisia
hänen evankeliumilleen." (Mark. 16:16,17)
Jos lakkaatte puhumasta pahaa ja juoruamasta ja jätätte
halpamaiset ajatukset ja tunteet, nöyrrytätte itsenne ja harjoitatte
kaikkinaisia hyveen ja rakkauden periaatteita, niin Jehovan siunaukset
tulevat teidän päällenne, ja te koette vielä hyviä ja loistavia
päiviä; rauha on asuva porteissanne ja menestys sijoillanne; nämä
suo taivaallinen Isämme Jeesuksen Kristuksen nimessä, olkoon rukouksenne
liitossa.
Joseph Smith & Hyrum Smith
History of the Church, Vol. 4, Ch. 12, p. 226
...luottaen Jehovan käsivarteen, Eloheimin, joka istuu
valtaistuimellaan taivaassa...
Joseph Smith
History of the Church, Vol. 5, Ch. 5
Mutta suojelkoon ja puolustakoon minua kaikkivaltias
Jehova heidän voimaltaan, ja pidentäköön päiviäni rauhassa, että
voisin opastaa Hänen kansaansa vanhurskaudessa, kunnes pääni on
vanhan iän valkaisema. Aamen.
Joseph Smith
History of the Church, Vol. 5, Ch. 9
Brigham Young opetti myös tätä oppia:
Emme voi mennä sisälle temppeliin kun se on rakennettu
ja suorittaa noita menoja jotka johtavat hengellisiin siunauksiin,
suorittamatta ajallista työtä. Ajalliset menot täytyy suorittaa
Ylimmäisen olennon hengellisten siunausten varmistamiseksi, niiden
jotka hänellä on uskollisten lastensa varalle. Jokainen työ on ensin
ajallinen työ. Apostoli sanoo, usko tulee kuulemisesta. Mitä pitäisi
kuulla, että syntyisi usko? Sanan julistaminen. Siihen meillä täytyy
olla julistaja; eikä hän ole näkymätön henki, vaan ajallinen, tavallinen
mies niin kuin me itse, ja samojen elämän määräysten ja sääntöjen
alainen. Evankeliumin julistaminen on ajallista työtä, ja Herraan
Jeesukseen Kristukseen uskominen on ajallisen työn tulosta. Kastetuksi
tuleminen on ajallista työtä, sekä kastettavalle että sille, joka
kasteen suorittaa. Olen elävä todiste tämän väitteen totuudesta,
sillä olen saattanut jalkani kipeiksi monet kerrat ja uuvuttanut
itseni matkustamalla ja julistamalla sanaa, jotta ihmiset evankeliumia
kuulemalla saisivat uskon. Siunaukset, joita me niin hartaasti toivomme,
tulevat meille niihin vaadittavan kosketeltavan työn tuloksena,
mikä työ valmistaa kaiken tarpeellisen Jehovan lapsilleen valmistamille
näkymättömille siunauksille.
Brigham Young, Journal of Discourses 9:240.
Veli Joseph Smithin luonteen kirkkauden ylivoimaisuus
oli siinä, että hän pystyi laskemaan taivaalliset
asiat maallisen ymmärryksen tasolle. Kun hän saarnasi
kansalle -- paljasti Jumalan asioita, Jumalan tahdon, pelastussuunnitelman,
Jehovan tarkoitukset, suhteen, jossa me olemme häneen ja kaikkiin
taivaallisiin olentoihin, hän laski opetuksensa jokamiehen
kyvyn tasolle, miehen, naisen ja lapsen, tehden ne yhtä selviksi
kuin tarkoin osoitetun polun. Tämän olisi pitänyt
vakuuttaa jokaisen, joka koskaan kuuli hänestä, hänen
jumalallisesta valtuudestaan ja voimastaan, sillä kukaan ei
pystynyt opettamaan niin kuin hän, eikä kukaan paljastamaan
Jumalan asioita muutoin kuin Jeesuksen Kristuksen ilmoituksen kautta.
Brigham Young, Journal of Discourses 8:206.
John Taylor opetti myös, että Jeesus Kristus ja Jehova
ovat erillisiä olentoja:
Mutta mikä on kaiken tämän kärsimyksen
ja verenvuodatuksen ja uhrin tarkoitus? Meille kerrotaan, että
ilman verenvuodatusta ei ole syntien anteeksisaamista. Tätä
me emme voi ymmärtää. Jeesuksen täytyi ottaa
pois synti uhraamalla itsensä, vanhurskas syntisen edestä,
mutta ennen tätä suurenmoista uhria piti näiden eläinten
vuodattaa vertaan symbolina, kunnes suuri esimerkki uhraisi itsensä
loppujen lopuksi. Ja koska hän itsessään kantoi kaikkien
synnit ja pelasti heidät uhraamalla itsensä, niin hänen
päälleen tulivat myös aikojen ja sukupolvien paino
ja tuska, kuvaamaton tuska, joka johtui tästä suuresta
uhraamalla pelastamisesta, jonka kautta hän kantoi maailman
synnit ja kärsi omassa persoonassaan ihmisen rikkoman Jumalan
ikuisen lain seuraukset. Tästä johtui hänen syvä
murheensa, hänen kuvaamaton tuskansa, hänen ylitsepääsemätön
kidutuksensa, mitkä kaikki hän koki alistuessaan Jehovan
ikuiselle päämäärälle ja heltymättömän
lain vaatimuksille.
John Taylor, The Gospel Kingdom, p. 116
Ei Joseph Smith eikä Hyrum Smith, ei Sidney Rigdon,
Brigham Young, enkä minä itse, tai kukaan nykyisin kirkkoa
johtava, ole ollut missään tekemisissä näiden
asioiden alullepanon kanssa. Tämän työn on Kaikkivaltias
pannut alkuun; hän on sitä vienyt eteenpäin ja kannattanut
voimallaan, ja mikäli se koskaan täyttyy, johtuu se Herran
Jehovan voimasta ja ohjauksesta ja uuden liiton välittäjän,
Jeesuksen, kantavasta voimasta, Jeesuksen, ja sitten maan päällä
olevan pappeuden välityksellä. Nämä asiat lähtivät
alkuun taivaassa, Jumalten neuvonpidossa; ja pappeuden järjestyksen
ja siihen liittyvän voiman, ja kaiken siihen liittyvän
on taivaasta annettu tulla etupäässä Joseph Smithin
ja hänen tässä suurenmoisessa työssä toimineiden
läheisten apulaistensa avulla.
John Taylor, Journal of Discourses, 24:227,
1884.
Mene! Vie evankeliumi kaikille,
Anna riemukkaan uutisen kiiriä ympäriinsä;
Anna kaikkien kansojen kuulla viestisi,
niin juutalainen kuin pakana tervehtivät ääntä;
Anna evankelimin
kaikua maailman ympäri.
Kantaen taivaallisen hyveen siementä
levitä se yli koko maan;
Mene! Jehova on tukeva sinua,
kokoa kaikki arvokkaat lyhteet,
Ja sitten, Jeesuksen kanssa,
hallitse maata kirkkaudessa.
John Taylor, The Gospel Kingdom, p. 388
Silti tämä oppi on nykyään muuttunut. Miten
tuollainen perustava oppi voi muuttua? Joseph Fielding Smithin presidenttikauden
aikana oli johtavien veljien keskuudessa yhä kiistaa opista,
jonka pitäisi olla keskeinen tälle uskonsuunnalle:
Kysymys: Vastaatteko ystävällisesti
seuraavaan kysymykseen? Kuka se on, joka puhuu Eenokille, Nooalle,
Aabrahamille ja Moosekselle sekä Vanhan Testamentin profeetoille?
Onko se Iankaikkinen Isämme vai Jeesus, joka tunnettiin Jehovana?
Vastaus: Olemme keskustelleet tästä kysymyksestä
useaan kertaan, mutta näyttää siltä, että
olemme toivottomasti eri mieltä. Jotkut jäsenistämme
ovat sitä mieltä, että se oli Jeesus, joka edusti
Isää, muut taas sitä mieltä, että se oli
Isä itse.
Joseph Fielding Smith
Vastauksia evankeliumin kysymyksiin, Osa. 1, s. 13
Spencer W. Kimballin oli vaikea hyväksyä tätä
oppia:
Olin yllättynyt ja kenties hiukan järkyttynyt
kun sain oppia, että Aabrahamin Uurista Palestiinaan ja Egyptiin
ja taas takaisin Palestiinaan johtanut olikin Poika, Jehova, tai
hänen sanansaattajansa. En ymmärtänyt, että
juuri Jeesus Kristus eli Jehova innoitti pitkää profeettojen
ketjua heidän johtaessaan Israelin kansaa läpi noiden
vuosisatojen.
The Teachings of Spencer W. Kimball, p.
8
Näyttää oudolta, kun kirkko, joka väittää
saavansa suoraa ilmoitusta ja että sen perustaja puhui sekä
Jumalan että Jeesuksen kanssa kasvoista kasvoihin, silti on
niin hämmennyksissään noinkin keskeisestä opista.
Tämä
ei sitä paitsi ole ainoa oppi, joka nykyään on jähmettynyt
sijoilleen huojuvasta alkuperästään huolimatta. Melkisedekin
pappeus on myös kehittynyt vuosien saatossa. Joseph Smithin
oma versio Isä Jumalan ja Jeesuksen käynneistä hänen
luonaan kehittyivät hurjaa vauhtia jo hänen elinaikanaan.
Ensimmäiset versiot eivät
edes maininneet sitä oletettua tosiasiaa, että kävijöiden
henkilömäärä oli kaksi.
Idea
Jumalan ruumiista esiintyi vasta vuotta ennen Joseph Smithin
kuolemaa. Vaikka se kuuluu keskeisiin mormonioppeihin nykyään,
se ei luultavasti edes olisi mukana mormonien pyhissä
kirjoituksissa, ellei Willard Richards olisi sattunut panemaan
sitä paperille 2. huhtikuuta 1843. Se päätyi sittemmin
osaksi Opin ja Liittojen kirjaa, luku
130. Joseph Smith sanoi ilmeisesti nuo sanat, tai jotain sinnepäin,
vastauksena vanhin Orson Hyden puheeseen, jossa Hyde väitti,
että Jumala oli soturi, joka asui sydämissämme.
Eräs kirkon yliopiston BYU:n artikkeli
|