[Joseph] Smith pysyttäytyi poissa siviiliviroista, mutta marraskuussa
1835 hän julkisti opin jota kutsun 'teokraattiseksi etiikaksi'.
Hän käytti tätä teologista oppia oikeuttaakseen Ohion avioliittolakien
rikkomisen vihkiessään avioliittoon Newel Knightin ja Lydia Goldthwaithen,
joka ei ollut eronnut, ilman laillista valtuutta... Paitsi että
tämä liitto oli luonteeltaan kaksinnaimista, Smithillä ei myöskään
ollut vihkimislupaa Ohiossa.
Vaikka
tämä olikin käsitteen ensimmäinen ilmentymä, Smith ja hänen kumppaninsa
alkoivat käyttää hyväkseen tätä oppia jo paljon ennen vuotta 1835,
ja paljon sen jälkeenkin. Kaksi kuukautta myöhemmin Smith toimitti
vihkimisiä joissa sen paremmin hänellä kuin vihityillä pareillakaan
ei ollut vihkimislupaa, ja kirjoitti vihkitodistuksia jotka "soveltuivat
Myöhempien Aikojen Jeesuksen Kristuksen kirkon sääntöihin ja säännöksiin".
Teokraattinen etiikka oikeutti MAP-kirkon johtajia ja (laajentaen)
tavallisia mormoneita teoissa, jotka olivat tavanmukaisen etiikan
ja joskus rikoslain vastaisia.
Tämä
eettinen riippumattomuus on välttämätöntä käsittääksemme tiettyjä
näköjään ristiriitaisia ilmentymiä mormonismissa. Joitakin oli jo
sattunut peruutuksia opissa ja jumalallisesti ilmoitetuissa
menettelytavoissa, sekä huomautuksettomina kirjoitettujen ilmoitusten
ja historiallisten tekstien muutoksina. Knightien avioliitto oli
julkinen esimerkki Joseph Smithin lain ja kulturaalisten normien
rikkomisesta mitä tulee avioliittoon ja seksuaaliseen käyttäytymiseen
siviilivihkimiset ilman laillisia virkamiehiä, yksiavioisia
vihkiseremonioita, joissa toinen tai molemmat osapuolet eivät olleet
eronneet laillisista puolisoista, moniavioisia vihkimisiä joissa
miehellä oli enemmän kuin yksi vaimo elossa, Smithin kosimiset (jopa
vain 12-vuotiaan tytön), hänen seksuaalisuhteensa moniavioisiin
vaimoihin (jopa vain 14-vuotiaan), moniavioisuus naisiin joilla
oli enemmän kuin yksi aviomies, avioliitto ja yhdessäasuminen kasvattitytärten
kanssa, ja mormoniavioliitot serkusten, veljen ja siskon, ja sedän
ja veljentyttären välillä. Muita osoituksia mormonien teokraattisesta
etiikasta oli pian alkava Kirtlandissä ja jatkuva tauotta vuosikymmeniä
viralliset todellisten tapahtumien kieltämiset, ei-mormoneilta
varastamisen ja heidän pettämisensä, vuorottainen tuomitseminen
ja suvaitseminen, toisinajattelevien tai muiden oletettujen vihollisten
uhkailu ja kimppuunkäymiset, seksuaalirikollisten tappaminen ja
kastrointi, anti-mormonistien tappaminen, hallituksen virkamiesten
lahjonta sekä kirkon normien vastainen liikemiesetiikka. (ss. 88-89)
Viitteitä ylläolevaan:
- Apostoli Dallin H. Oaks: "Mitä evankeliumi opettaa valehtelusta"
(Gospel Teachings About Lying), Clark Memorandum BYU (Kevät 1994
ss. 16-17). Siinä Oaks myöntää, että mormonikirkon varhaiset johtajat
'valehtelivat Herran asian tähden'. Joseph Smith valehteli monista
tekemisistään, ja musertava historiallinen todistusaineisto pakotti
Oaksin myöntämään valheet. Mormonien ja entisten mormonien keskuudessä
tämä on tullut tunnetuksi 'valehteluna Herran asian tähden'.
- Lahjonta oli hyväksyttävää: Journal of Discourses vol.
9:4-5
- Mormonien suorittama naisten ja lasten tappaminen:
- Mountain Meadowsin joukkomurha 29. syyskuuta 1857, mikä oli
yhdenmukaista mormonien verisovitusopin kanssa. Tämä on kuvattu
hyvin Juanita Brooksin samannimisessä kirjassa. Stanford University
Press 1950.
- Circlevillen joukkomurha (Utah Historical Quarterly, talvi
1987 ss. 4-21). Tässä kuvataan mormonimiliisien ampuneen miehiä,
kun taas naisten ja lasten kurkut viillettiin auki Mountain
Meadowsin joukkomurhan malliin.
- "'Villi Bill' Hickman ja mormonien rajaseutu", Signature
Books 1988.
Avionrikkomussuhteita muutettiin myöhemmin moniavioisiksi liitoiksi
Lainaamme jälleen Quinnin kirjaa Mormon Hierarchy:
Vuonna 1838 Oliver Cowdery rikkoi salaisuuden ja puhui muille
"[Joseph Smithin] ja Fanny Algerin likaisesta, inhottavasta ja saastaisesta
jutusta". Fanny Alger oli profeetan ensimmäinen salainen moniavioinen
vaimo vuoden 1833 alkupuolelta vuoden 1836 puoliväliin. Tässä näkyy
Cowderyn pitkäaikainen katkeruus Smithin kaksimielistä Cowderyn
'paheiden' tuomitsemista kohtaan samaan aikaan kun profeetalla oli
moniavioinen suhde Fanny Algeriin. Ks. "Mormon Polygamy: A History",
Signature Books 1985. Toinen erinomainen viite Smithin avionrikkomussuhteisiin,
jotka myöhemmin 'uudistettiin' moniavioisiksi liitoiksi, löytyy
kirjasta Mormon Enigma:
Emma Hale Smith, University of Illinois Press 1994.
Smithin
salainen moniavioisuus sai hänet konfliktiin paitsi Cowderyn, myös
jokaisen muun Ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen kanssa. ...
Ensimmäinen neuvonantaja Sidney Rigdon vetäytyi synkkään toimettomuuteen
pariksi vuodeksi sen jälkeen, kun Smith ensin onnistumatta aikeessaan
ehdotti moniavioista liittoa hänen tyttärensä kanssa. ...
John Taylor apostoli ja myöhemmin
profeetta
Tämä teksti on exmormon-postilistalta. Tekstin 'minä' on Richard Packham.
Olin kertonut kuinka eräs niistä asioista, jotka johtivat minut
kyselemään, oli se, kun näin lähetyssaarnaajalehtisen isoisäni lähetystyöpapereiden
joukossa. Se oli raportti v. 1850 Englannissa käydystä väittelystä
John Taylorin (silloin apostoli) ja erään protestanttisen papin
välillä, missä väittelyssä pappi syytti mormoneja moniavioisuuden
harjoittamisesta. Taylor vastasi, että sellainen alhainen ja viheliäinen
syytös oli valhe, ja todisti sen lainaamalla Opin ja Liittojen kirjan
kappaletta (sellaisena kuin se silloin julkaistiin), joka vahvisti,
että yksiavioisuus oli ainoa avioliiton muoto mormoneille. Uskoani
ravisteli, kun tajusin että Taylor valehteli, hänellä oli useita
vaimoja odottamassa häntä Utahissa juuri samalla hetkellä.
Useita
kuukausia sitten joku kysyi minulta siitä lehtisestä. Olin etsinyt
sitä viime kesänä kotona ollessani omaisteni tavaroiden joukosta
onnistumatta. Tiesin, että olin nähnyt sen, koska se oli tehnyt
niin suuren vaikutuksen minuun. Minun oli pakko vastata kysyjälle,
etten voinut todistaa Taylorin sanoneen noin.
Mutta
nyt olen löytänyt sen! En juuri sitä lehtisen kappaletta, jonka
isoisäni oli omistanut, vaan toisen kappaleen. Se on jäljennettynä
Orson Prattin Teoksissa, ja siitä on kopio Sharon Banisterin suurenmoisessa
työkirjassa "For
Any Latter-day Saint" ss. 288-298 [kuvasivu].
Siinä Taylor sanoo v. 1850:
"Meitä syytetään moniavioisuudesta
ja mitä tahdittomimmista, säädyttömimmistä ja inhottavimmista
teoista, joita muut kuin turmeltuneet ja alhaiset mielet eivät
olisi voineet keksiä. Nämä asiat ovat uskomattoman loukkaavia,
siksi ... tyydyn lukemaan kantamme siveellisyydestä ja avioliitosta
teoksesta, jonka olemme julkaisseet ja joka sisältää joitakin
uskonkappaleitamme. 'Opin ja Liittojen kirja' s. 330 [v. 1850
versio] ... Kun tätä Jeesuksen Kristuksen kirkkoa on moitittu
lihan rikkomuksista ja moniavioisuudesta, julistamme, että me
uskomme, että miehellä on oltava yksi vaimo, ja naisella yksi
mies, paitsi kuolemantapauksessa, jolloin kumpikin on vapaa menemään
uudelleen naimisiin..."
Tässä
ovat naiset, joiden kanssa John Taylor oli silloin naimisissa, lista
on D. Michael Quinnin kirjasta The Mormon Hierarchy: vol. 1 Origins
of Power s. 597:
- Leonora Cannon, av 1833, 4 lasta
- Elizabeth Kaighin, av 1843, 3 lasta
- Jane Ballantyne, av 1844, 3 lasta
- Anna Ballantyne (Allen), av 1844, asumusero 1845, avioero 1852
- Mary A. Oakley, av 1845, 5 lasta
- Mary A. Utley, av 1846
- Mary Ramsbottom, av 1846
- Sarah Thornton (Coleman) av 1846, avioero 1852
- Lydia Dible (Granger Smith), av 1846
- Ann Hughlings (Pitchforth), av 1846
- Sophia Whittaker, av 1847, 8 lasta
- Harriet Whittaker, av 1847, 3 lasta
Hän oli myös ollut naimisissa Mercy R. Fieldingin (Thompson Smith)
kanssa kaksi vuotta 1845-1847. Se niistä "loukkaavista syytöksistä!"
|