"morm-hist" postilistalta:
Toinen tapa tulkita kirkon käyttämää kieltä
tuona aikakautena löytyy teoksesta Mormon
Enigma. Avery ja Newell esittävät, että oli olemassa tarkasti
rakennettu sanakoodisysteemi sitä varten, että voisi kieltää jonkin
asian silti valehtelematta. Minusta heidän tulkintansa on hieman
väkinäinen, mutta he tuovat kyllä esille kohtalaisen määrän johdonmukaisuutta
varhaisissa lausunnoissa. Kirkon johtajat kielsivät harjoittavansa
tiettyjä asioita (kuten 'henkivaimojen pidon') mutta eivät antaneet
mitään kommenttia, joka olisi sisältänyt heidän oikeasti käyttämänsä
nimityksen asialle. Näin he itse asiassa kielsivät silti valehtelematta.
Mitä mieltä olette asiasta?
Minusta tuossa on valehtelun aineksia.
Meidän kaikkien on tarpeen tietää mitä
rehellisyys merkitsee. Rehellisyys
on enemmän kuin valehtelematta olemista. Se on totuuden kertomista,
totuuden puhumista, totuuden elämistä, totuuden rakastamista.
Noin sanoi veli Faust syksyn
1996 konferenssissa siteerattuaan 13. uskonkappaletta "Me
uskomme, että tulee olla vilpitön, totuudellinen..." Hän jatkaa:
Totuudellisuudella on eri asteita. Kun
kerromme pieniä valkoisia valheita, tulemme vähitellen värisokeiksi.
On parempi vaieta kuin johtaa harhaan. Missä määrin kukin meistä
kertoo koko totuuden eikä mitään muuta, riippuu meidän omastatunnostamme.
Veli Faustin onnettomuudeksi meidän täytyy todeta,
että soveltaessamme hänen määritelmäänsä kirkon johtajiin on välttämättä
tultava siihen johtopäätökseen, etteivät kirkon viranhaltijat ainakaan
aina pidä tätä samaa tasoa yllä. Ylinnäoleva esimerkki on selvästi
yksi noista tapauksista.
Eräs toinen vastaava tapaus, joka on veli
Hinckleyn (nykyään kirkon profeetta) pappeuspuheesta. Hän siteeraa
haastatteluaan Mike Wallacen luona ohjelmassa "60 minuuttia":
Wallace: Onko olemassa mitään ristiriitoja
teidän vakaumuksessanne perheestä ja naisen roolista siinä, ja
eräiden naisten pyrkimyksissä päästä johtotehtäviin kirkossanne?
Hinckley: Meillä on muutamia naisia joiden
mielestä naispappeus pitäisi sallia. Meillä on suurenmoinen naisjärjestö.
Luulisin että se on maailman suurin meidän naistemme Apuyhdistys.
Heillä on omat virkailijansa jotka johtavat omaa järjestöään.
He vievät eteenpäin valtavaa koulutusohjelmaa naisten parissa.
Uskon että he ovat onnellisia. He tekevät suurenmoista työtä...
[...]
Wallace: Miksi vain miehet voivat
johtaa kirkkoa?
Hinckley: Kirkkoa eivät johda "vain
miehet". Miehillä on paikkansa kirkossa. Miehillä on kirkon pappeuden
tehtäviä. Mutta naisilla on vaikuttava paikka tässä kirkossa. Heillä
on oma järjestönsä. Profeetta Joseph Smith käynnisti sen v. 1842,
ja sitä sanotaan Apuyhdistykseksi, koska sen alkuperäinen tarkoitus
oli jakaa apua tarvitseville. Siitä on kasvanut luullakseni maailman
suurin naisjärjestö, jossa on n. kolme miljoonaa jäsentä. Heillä
on omat toimensa, oma presidenttikuntansa, oma johtokuntansa. Se
ulottuu pienimpäänkin kirkon yksikköön kaikkialla maailmassa.
Wallace: Mutta heillä ei ole valtaa.
Hinckley: Heillä on tehtävänsä.
Heillä on vastuunsa. He hallitsevat omaa järjestöään.
Wallace: Mutta te hallitsette sitä.
Miehet hallitsevat sitä. Kuulkaa, en...
Hinckley: Kyllä, miehillä on pappeus.
Mutta vaimoni on kumppanini. Tässä kirkossa mies ei kävele vaimonsa
takana tai edellä vaan hänen rinnallaan. He ovat tässä elämässä
yhdenvertaisia tässä suurenmoisessa yrityksessä.
Minusta on ironista, että juuri samassa konferenssi-istunnossa
veli Faust ensin puhuu tarpeesta olla rehellinen sallimatta itselleen
epärehellisyyden häivääkään, ja sitten veli Hinckley kertoo ylläolevaa.
Epäilemättä tämä profeetallinen esimerkki teki tyhjäksi veli Faustin
huomautukset. Usein mormonit myös kehuskelevat sillä,
että Apuyhdistyksessä on niin paljon jäseniä.
Se on huvittavaa, sillä siihen järjestöön ei
liitytä, vaan siihen liitetään automaattisesti jokainen
18 vuotta täyttänyt naispuolinen mormoni.
MAP-kirkon johtajien etiikka ja "valehteleminen Herran asian tähden"
|