Miksi Martin Harrisin ja David Whitmerin sallittiin nähdä
levyt ainoastaan "hengellisin silmin"? (Dialogue,
Winter 1972, pp. 83-85) Jopa jotkut niistä kahdeksasta
todistajasta, joiden piti oleman levyjen "fyysisiä"
todistajia, väittivät, että tapaus perustui yliluonnollisuuteen.
Esimerkiksi John Whitmer väittää kirkon historiakirjassa
History of the Church osa 3, että "ne näytettiin
minulle yliluonnollisen voiman kautta".
Mikäli
levyt olivat todelliset, miksi tarvittiin uskoa niiden näkemiseen?
(LK 17:2) Miten Smith muuten
voi kääntää ilman levyjä, kuten kirjurit
kertoivat, jos hän oli tekemässä kirjaimellista käännöstä
fyysisestä esineestä?
Miksi kirkko
nyt ylistää todistajia, vaikka Joseph Smith muiden muassa
tuomitsi heidät? (LK 3:12-13)
"Sellaiset henkilöt kuin McLellin, John Whitmer,
David Whitmer, Oliver Cowdery ja Martin Harris ovat liian pahoja
mainittaviksi; ja me olisimme halunneet unohtaa heidät."
History of the
Church, Vol. 3, p. 232) Saman teoksen osassa 3, sivulla
228, Joseph Smith nimittää David Whitmeriä "tyhmäksi
aasiksi". Kesäkuussa 1838 mormonit kirjoittivat tuomitsevan
kirjeen Oliver Cowderylle, David ja John Whitmerille sekä parille
muulle, jossa he suorin sanoin syyttivät näitä m.m.
varastamisesta, petoksesta, rahanväärentämisestä,
valehtelemisesta ja muusta huonosta käytöksestä,
ja että he olivat vetäneet lokaan todistuksensa, jonka
perusteella monet ilmeisesti olivat liittyneet kirkkoon jne.
Miesten käskettiin kylmin sanoin lähteä pois koko
paikkakunnalta. Kirjettä on siteerattu senaatin dokumentissa
no. 189, 15.2.1841.
Miksi useimmat heistä sitten jättivät kirkon?
Miksi monet heistä liittyivät strangiitteihin? Mikäli
Utahin mormonit uskovat Joseph Smithin väitteiden todistajia,
eikö heidän pitäisi myös uskoa
James Jesse Strangin erittäin samankaltaisten väitteiden
todistajia? Sama koskee William E. McLellinin
liikettä.
Miksi
Brigham Young sanoo, että todistajat olivat kokemuksensa suhteen
epäuskoisia? "Jotkut levyjä pidelleet ja Jumalan
enkelien kanssa keskustelleet Mormonin kirjan todistajat epäilivät
jälkeenpäin, että he koskaan olivat nähneet
enkeliä." (Journal of Discourses
7:164, 1859).
Minkätasoista
puolueettomuutta voidaan todistajien osoittaneen, kun he kaikki
olivat sukua Joseph Smithille tai David Whitmerille, paitsi Martin
Harris, jolla taas oli rahallinen hyöty pelissä?
Kuka kirjoitti
"kolmen silminnäkijän todistuksen" ja "kahdeksan
silminnäkijän todistuksen", ja milloin silminnäkijät
allekirjoittivat ne? Missä ovat alkuperäiset, käsin
kirjoitetut todistukset, jos niitä onkaan? Meille näytetään
vain painettuja kappaleita.
Näyttää
vain siltä, että mormonit haluavat sekä syödä
kakun että pitää sen sanomalla, että todistajat
olivat luotettavia ja kunnollisia todistaessaan kultalevyistä,
mutta epäluotettavia ja tuomittavia muutoin.
David Whitmer
An Address to
All Believers in Christ 1887. n. 285Kb
Tämä on Whitmerin tunnetuin julkaisu, ellei lasketa hänen
todistustaan Mormonin kirjan alkusivuilla senkin kirjoitti
kaiketi oikeasti Joseph Smith ja todistajat allekirjoittivat hänen
tekstinsä sitten. Hyvin monet MAP-kirkon jäsenet järkyttyisivät,
mikäli koskaan lukisivat tämän dokumentin, sillä
he eivät yleisesti ottaen ole tietoisia niistä erittäin
hyvistä syistä, joiden perusteella Whitmer hylkäsi
kirkon ja Joseph Smithin. Vaikken henkilökohtaisesti ole yhtä
mieltä tässä ilmenevistä Whitmerin uskomuksista,
hänen kertomansa tarina luopumukseen johtaneista tapahtumista
on hyvin kiinnostava. Hänen mielestään Sidney Rigdonin
vaikutus oli se päätekijä, joka vaikutti monien kirkon
oppien muotoutumiseen näihin voi lukea pappeuden. Opit
olivat tuttuja Rigdonille hänen vapaamuurariajoiltaan. Whitmerin
suurimmiksi ongelmiksi muodostuivat ilmoitusten muutteleminen ja myöhemmin
moniavioisuus. Joitakin sitaatteja:
"Joseph-raukka! Ylpeät, kunnianhimoiset miehet sokaisivat
ja kietoivat hänet pauloihinsa."
"Puhdas ystävyys heikkenee juuri sillä hetkellä,
kun ryhdyt vahvistamaan sitä rangaistusvaloilla ja salailulla."
"Onko mahdollista, että ihmisten mielet voivat sokaistua
uskomaan, että Jumala antaisi ilmoituksia... ja sitten jälkeenpäin
käskisi muuttaa niitä ja lisätä niihin joitakin
sanoja, jotka muuttavat tarkoituksen kokonaan?"
"Onko mahdollista, että hengellisyyttä yhtään
tavoitteleva mies uskoisi, että Jumala toimisi millään
tuonkaltaisella tavalla?"
"Veljet onko mahdollista, että te voitte uskoa
Jumalan tekevän näin?"
"Jäsenten enemmistö heikot sieluparat
uskoi, että mitä tahansa veli Joseph teki, sen täytyi
olla oikein: ja niin he sydämensä sokeudessa, luottaen
lihan käsivarteen, katselivat läpi sormiensa ja joutuivat
harhaanjohdetuiksi..."
"... varmistu siitä, ettet luota lihan käsivarteen."
Whitmer kirjoitti myös toisen puheen, An
Address to All Believers in the Book of Mormon, koska huomasi
monien käsittäneen ensimmäisen puheen väärin.
Aiheeseen liittyvää:
Sidney Rigdon
Melkisedekin pappeuden palauttamisen epäselvyys
Ilmoitusten muutteleminen, joka suututti David Whitmeriä
Moniavioisuus
Jumalallisuuden mysteerit
|